Auteur Topic: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)  (gelezen 67105 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #360 Gepost op: 22-05-2020, 12:57:30 »
Ligt het aan mij, of zijn de proeven veel minder spannend dan de Vlaamse originelen? Het lijkt net of er cruciale zaken worden weggelaten (maar misschein zijn ze gewoon lost in translation voor mij).
Je hebt volgens mij helemaal gelijk. Al zal er bij mij ook het een en ander lost zijn gegaan in translation. Mooi om aan die verschillen te zien waarom de Vlaamse Mol zo belachelijk goed is.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. De fitness-opdracht en de koffertjeseliminatie zijn twee absolute hoogtepunten van de Vlaamse Mol, maar gek genoeg deden ze me dit keer zo goed als niets. Het lijkt wel alsof de Duitse makers wel het draaiboek hebben doorgebladerd, maar niet naar het origineel hebben gekeken.

De eters hadden geen enkele reden om aan te nemen dat ze veel of weinig moesten eten. En aangezien het menu vrijwel geheel bepaald werd door de productie (en presentator Sascha) werd bepaald, haalde het de hele dynamiek uit de opdracht. Het aantal calorieën lag praktisch vast vanaf het begin. Ik had ergens nog verwacht dat de sporters iets naar de eters konden schreeuwen vanaf het balkon, maar die kans hebben ze laten liggen.

De koffertjesopdracht werd al helemaal gesimplificeerd. Juist de meest interessante informatie laten ze weg: als kandidaat - en zeker als afvaller - wil je een koffertje met geld hebben. Nu leek het voor de kandidaten net alsof jezelf 'opofferen' met een 0 euro-koffertje geen consequenties had. Plus niemand had een speciale reden om aan te nemen dat ze wel/niet de afvaller waren, dus dan vlakt de discussie vrij snel af.
...óf niet!

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #361 Gepost op: 22-05-2020, 13:57:39 »
Toegeven moest er even inkomen de eerste aflevering, maar zit nu toch wel al twee weken voor mijn beeldscherm gekluisterd (met dank aan Arco en BRTDM  ::ok::)

Het is verfrissend om een serie van een ander land dan België of Nederland te volgen (alhoewel ik de NL serie niet meer volg) en dan ook nog eens een eerste serie na tig jaar.  De kleine culturele verschillen, de fanatieke groepsdynamiek, de taal...er zijn ergere manieren om je Duits op te spijkeren!

Dat de opdrachten misschien niet altijd even goed gekopieerd of duidelijk zijn, stoort me niet zo, vooral niet voor een 'eerste serie'. Probeer het misschien ook niet altijd met de Belgische versie te vergelijken.

Ook de duur stoort me eigenlijk niet, maar dat heeft vast ermee te maken dat ik veel Franse TV kijk en programma's daar ook ellenlang duren (Fort Boyard en Peking Express bijvoorbeeld allebei meer dan twee uur).

De groepsdynamiek is wel apart, my god, het is hier duidelijk geen Vlaanderen Vakantieland  ::rofl::. Jee, gaat er soms toch pittig aan toe.

En de duo-presentatie van die wat kitchy Bosshoss vind ik juist wel heel grappig, verfrissend. Is weer eens wat anders dan de standaard presentatie (in hoeverre dat bestaat). Dat ze hun bevindingen delen en hardop nadenken over de opdrachten en kandidaten heeft wel wat. Ben eens wat op ze gaan googlen, en de mannen maken leuke muziek, maar goed das natuurlijk persoonlijk. Leuk ook dat dat even terugkwam in de aflevering.

Wat ik vorige afleveringen soms miste, waren de beelden buiten de opdrachten om. Dat is deze week wel wat beter, met de beelden in Salta (die natuurlijk wel een doel dienden, voorzichtige bondjesvorming).

Kortom, Ich freue mich auf nächste Woche!
« Laatst bewerkt op: 22-05-2020, 14:03:33 door Poekie »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #362 Gepost op: 22-05-2020, 14:35:35 »
Ik heb net de tweede aflevering bekeken en eigenlijk valt het mij niets tegen. Ja, ook ik zie wat willekeurige keuzes (het verdubbelen van het geld van de wijnopdracht, die vier jokers voor de rest als onderhandeling van Yves etc.), maar tegelijkertijd zie ik ook kandidaten die vol voor het spel gaan, mooie beelden en goedgekozen muziek. Het is een beetje vreemd om de opdrachten herhaald te zien worden met andere spelers, maar dit is in het verleden wel vaker geweest (de eerste series van Nederland en België hadden óók veel overeenkomsten). Wel ben ik het eens dat de afleveringen erg lang duren, even snel terugkijken is er niet bij, maar dit irriteert mij niet (maar ik kijk dan ook vaker naar Franse televisie als Fort Boyard).

Mijn favoriete kandidaat nu is Paula!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #363 Gepost op: 22-05-2020, 19:56:49 »
Toegeven moest er even inkomen de eerste aflevering, maar zit nu toch wel al twee weken voor mijn beeldscherm gekluisterd (met dank aan Arco en BRTDM  ::ok::)

Het is verfrissend om een serie van een ander land dan België of Nederland te volgen (alhoewel ik de NL serie niet meer volg) en dan ook nog eens een eerste serie na tig jaar.  De kleine culturele verschillen, de fanatieke groepsdynamiek, de taal...er zijn ergere manieren om je Duits op te spijkeren!

Dat de opdrachten misschien niet altijd even goed gekopieerd of duidelijk zijn, stoort me niet zo, vooral niet voor een 'eerste serie'. Probeer het misschien ook niet altijd met de Belgische versie te vergelijken.

Ook de duur stoort me eigenlijk niet, maar dat heeft vast ermee te maken dat ik veel Franse TV kijk en programma's daar ook ellenlang duren (Fort Boyard en Peking Express bijvoorbeeld allebei meer dan twee uur).

De groepsdynamiek is wel apart, my god, het is hier duidelijk geen Vlaanderen Vakantieland  ::rofl::. Jee, gaat er soms toch pittig aan toe.

En de duo-presentatie van die wat kitchy Bosshoss vind ik juist wel heel grappig, verfrissend. Is weer eens wat anders dan de standaard presentatie (in hoeverre dat bestaat). Dat ze hun bevindingen delen en hardop nadenken over de opdrachten en kandidaten heeft wel wat. Ben eens wat op ze gaan googlen, en de mannen maken leuke muziek, maar goed das natuurlijk persoonlijk. Leuk ook dat dat even terugkwam in de aflevering.

Wat ik vorige afleveringen soms miste, waren de beelden buiten de opdrachten om. Dat is deze week wel wat beter, met de beelden in Salta (die natuurlijk wel een doel dienden, voorzichtige bondjesvorming).

Kortom, Ich freue mich auf nächste Woche!

Dat is precies zoals ik er over denk. Van te voren had ik bedacht om niet teveel energie in alweer een molserie te stoppen en alleen de afleveringen te kijken maar ondertussen ben ik steeds benieuwd  naar een volgende aflevering en kijk ik de aflevering en opdrachten terug. Ook omdat het een goede taalkoefening is.

Ik denk ook dat de opdrachten niet vergeleken moeten worden met andere molseries want ander land, andere kandidaten en andere mol.
Daarbij zie je ook dat de opdrachten niet helemaal gekopieerd worden. Ik probeer me af te vragen waarom, misschien is er een andere molstrategie dan in de Vlaamse serie. Met name in de grafkisten, jacht op Yves ( er is niet gekozen voor geld en/of jokers branden) en de koffertjesopdracht zijn andere keuzes gemaakt.

De groepsdynamiek vind ik heel  interessant en volgens mij wordt dat juist gemist bij WIDM. Wellicht is het belangrijker om dit gedrag te analyseren dan de opdrachten te vergelijken bij een andere molserie.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #364 Gepost op: 23-05-2020, 15:41:33 »
Ik loop een beetje achter met reageren, dus excuses als ik meerdere berichten achter elkaar plaats.

Martin weer lekker assertief :). De volgorde waarin de koffertjes worden gepakt:

Martin –        8.000
Paula –         5.000
Aaron –        6.000
Yves –          3.000
Colleen –       1.070
Wolfgang –  10.000
Jessica –          0
Samara –         0

Als de mol weet wie de afvaller is, dan is de discussie die dan volgt erg interessant. De (waarschijnlijke) afvaller zit met een koffertje van 10.000, en de mol zal dat graag zo hebben. In dat geval:

Yves wil dat de 10.000 naar iemand anders moet. Onmols.
Colleen wil dat ook graag. Onmols.
Aaron wil dat ook. Onmols.
Aaron wil dat Wolfgang en Colleen wisselen. Onmols.
Martin vindt dat zeer goed. Onmols.

Vervolgens zit Wolfgang nog met 1.070 euro.
Yves wil dat Samara en Wolfgang nog ruilen. Onmols.
Colleen wisselt nog met Yves, vertrouwt zichzelf de 10.000 niet toe.
Aaron stelt voor dat Wolfgang en Samara nog eens ruilen. Onmols.
Martin hakt de knoop door en wisselt ze daadwerkelijk om. Onmols.

Degenen die zich bij dit alles op de achtergrond houden zijn Paula, Jessica en Samara.

Het is inderdaad wel interessant om hier op te letten, maar het lastige is dat we niet weten wie de oorspronkelijke afvaller zou zijn. Ik verwacht dat diegene wel een aantal jokers heeft gekocht, maar in theorie kan ook Wolfgang al de oorspronkelijke afvaller zijn geweest. Die kans lijkt me echter klein, want volgens mij was vrijwel iedereen het eens met de beslissing dat Wolfgang geen geld zou meenemen.
Ik verwacht juist dat degenen die actiever waren in de discussie meer kans hebben om de mol te zijn. Als er veel discussie is over de hoge bedragen, wil je die immers wel bij de afvaller laten komen.

Wat ik verder ook opvallend vind is welke bedragen ze zelf hebben gepakt. Zou je als mol een hoge koffer nemen of juist een lage? Waarschijnlijk ergens tussenin. De afvaller wil je een hoge geven, maar zelf wil je ook jokers kunnen kopen. Wat dat betreft vind ik Paula, Aaron en Yves het meest verdacht.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #365 Gepost op: 23-05-2020, 15:51:59 »
Hier sluit ik me helemaal bij aan. De fitness-opdracht en de koffertjeseliminatie zijn twee absolute hoogtepunten van de Vlaamse Mol, maar gek genoeg deden ze me dit keer zo goed als niets. Het lijkt wel alsof de Duitse makers wel het draaiboek hebben doorgebladerd, maar niet naar het origineel hebben gekeken.

De eters hadden geen enkele reden om aan te nemen dat ze veel of weinig moesten eten. En aangezien het menu vrijwel volledig bepaald werd door de productie (en presentator Sascha) werd bepaald, haalde het de hele dynamiek uit de opdracht. Het aantal calorieën lag praktisch vast vanaf het begin. Ik had ergens nog verwacht dat de sporters iets naar de eters konden schreeuwen vanaf het balkon, maar die kans hebben ze laten liggen.

De koffertjesopdracht werd al helemaal gesimplificeerd. Juist de meest interessante informatie laten ze weg: als kandidaat - en zeker als afvaller - wil je een koffertje met geld hebben. Nu leek het voor de kandidaten net alsof jezelf 'opofferen' met een 0 euro-koffertje geen consequenties had. Plus niemand had een speciale reden om aan te nemen dat ze wel/niet de afvaller waren, dus dan vlakt de discussie vrij snel af.

Ik kan me nouwelijks voorstellen dat ze helemaal niet naar het origineel hebben gekeken. Zelfs de BossHoss spraken nog over de Nederlandse serie. (Als ze hier de Vlaamse bedoelden dan verklaart dat ook weer wat)

Wat wel duidelijk is, is dat ze er voor hebben gekozen om de opdrachten niet al te veel lagen te geven en het zo begrijpelijker te maken voor de kijkers. De setting op het dak vond ik wel heel mooi, maar de opdracht zelf was zeker niet beter dan de Vlaamse versie.

De koffertjesopdracht vond ik gewoon wel prima. Die was toch niet heel anders dan bij de belgen? Oud treinstation was ook een mooi alternatief voor een vliegveld.

Wat verder ook genoeg duidelijk is, is dat er veel meer naar de psychologische aspecten wordt gekeken. Zelf houd ik er wel van. Iets meer gezellige beelden hadden van mij er ook wel in gemogen, maar dat hoofd van Paula richting Samara vond ik echt geweldig.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #366 Gepost op: 23-05-2020, 17:00:37 »
Ik had al snel gezien dat ze meer de psychologische kant op zouden gaan en dat vind ik prima.

Maar het is wel zo dat ze in elke opdracht iets weg laten wat de oorspronkelijke opdracht meer kracht gaf.
Op zichzelf staand een best aardig experiment , maar als je het net het origineel vergelijkt, komt het toch wat vlak over.


Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #367 Gepost op: 23-05-2020, 18:07:37 »
De koffertjesopdracht vond ik gewoon wel prima. Die was toch niet heel anders dan bij de belgen? Oud treinstation was ook een mooi alternatief voor een vliegveld.
Het verschil was dat het nu puur om het geld leek te gaan. De hele extra laag dat de afvaller zijn lot kon beïnvloeden werd er uit de discussie gehaald door dit niet te vermelden.
Gilles zegt letterlijk: 'Het is belangrijk om te weten dat het voor iedereen interessant kan zijn om een koffertje met geld bij zich te hebben, want dan zou je de uitslag van de eliminatie nog kunnen beïnvloeden.' Die ene volzin (plus iets weggeven over de afvaller) maakt het spel juist vele malen psychologischer.

Maar ik wil ook wel even zeggen dat ik het absoluut geen slechte serie vind. De opdrachten zijn nog altijd leuk en origineel ::joehoe:: (zelfs als zijn ze niet origineel :P)
« Laatst bewerkt op: 23-05-2020, 18:21:57 door Pac »
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #368 Gepost op: 24-05-2020, 00:43:59 »
Het verschil was dat het nu puur om het geld leek te gaan. De hele extra laag dat de afvaller zijn lot kon beïnvloeden werd er uit de discussie gehaald door dit niet te vermelden.
Gilles zegt letterlijk: 'Het is belangrijk om te weten dat het voor iedereen interessant kan zijn om een koffertje met geld bij zich te hebben, want dan zou je de uitslag van de eliminatie nog kunnen beïnvloeden.' Die ene volzin (plus iets weggeven over de afvaller) maakt het spel juist vele malen psychologischer.

Maar ik wil ook wel even zeggen dat ik het absoluut geen slechte serie vind. De opdrachten zijn nog altijd leuk en origineel ::joehoe:: (zelfs als zijn ze niet origineel :P)
En dan was er nog dat andere detail dat ze hebben weggelaten: Gilles vertelt de kandidaten dat de afvaller op de vraag "heeft de Mol kinderen?", Nee heeft geantwoord. Dit motiveert natuurlijk elke kandidaat die hier inderdaad Nee heeft geantwoord om veel jokers te kopen. Immers, je weet natuurlijk niet hoeveel kandidaten ook nee hebben gezegd. Misschien was jij wel de enige? En als de makers slim zijn dan hebben ze hier met opzet een vraag genomen met de meeste gelijke antwoorden. Maar dat weten de kandidaten dan weer niet. In de Vlaamse versie kwam hier uiteraard ook meteen de discussie over: wie heeft er "nee" geantwoord. En dan is weer de vraag wie in de groep hier een eerlijk antwoord op geeft.
Het leuke is nu ook dat het feit dat iemand op de vraag "ja" heeft geantwoord, nog geen reden is om geen jokers te kopen want als andere kandidaten er wel kopen kun je er alsnog uitvliegen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #369 Gepost op: 26-05-2020, 17:25:16 »
Ik vind het nog wel jammer dat Wolfgang er uit is.
Hij liet soms discussies volledig langs zich heen gaan door domme dingen te zeggen.

Samara ligt onder vuur nadat Silvia eruit is en Wolfgang merkt op dat de verhouding nu 4:4 is.  ::rofl::
Hij had wel vaker zoiets.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #370 Gepost op: 27-05-2020, 14:36:53 »
Vanavond geen bezoek in de mascottes, maar 2 presentatoren.

Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #371 Gepost op: 27-05-2020, 15:06:13 »
 ::rofl::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #372 Gepost op: 27-05-2020, 18:37:40 »
Ik heb het voorproefje voor vanavond alweer gezien in Frühstücksfernsehen vanochtend :D Ik zal niet alles verklappen, maar de pretparkopdracht krijgt een andere invulling ::jaja:: (En er wordt alvast goed gemold door Aaron ;D)
...óf niet!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #373 Gepost op: 27-05-2020, 20:24:53 »
Interessante proef.. quiz maken en dan op basis van de uitslag een paard toegewezen krijgen. Welk paard zal er winnen?

Gaan we hier nu ook een mol is de held voor geen geld opdracht hebben? ::hypocriet::
« Laatst bewerkt op: 27-05-2020, 21:06:29 door de_witte »
Wit is ook een kleur!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #374 Gepost op: 27-05-2020, 21:09:05 »
Ik wou het niet zeggen, maar het is wel opmerkelijk hoe graag hij wilde rennen ja  ::) En dat terwijl hij bij de volgende opdracht het gaat vervloeken dat hij moet rennen.
...óf niet!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #375 Gepost op: 27-05-2020, 21:23:59 »
Ze kennen Alphaville niet van Forever Young en Big in Japan? Nota bene een Duitse band!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #376 Gepost op: 27-05-2020, 21:37:23 »
er gaat iets mis met de letters ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Nick_Theunis

  • Winnaar De Mol pool 2020 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The eagle has landed. Upsilon Gamma.
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #377 Gepost op: 27-05-2020, 21:39:58 »
Martin kan het wel vinden met Colleen...  ::wenkbrauw::
'Stroop of stroom..' 'Stroom of stroop?' 'Stroom.' 'Met een m?' 'Doe dan maar stroop.' 'Met een p?' 'Ja!' 'Ik denk dat je drop bedoelt' 'Ooh ja....'

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #378 Gepost op: 27-05-2020, 21:41:50 »
Martin kan het wel vinden met Colleen...  ::wenkbrauw::
maar hij is getrouwd... ::hypocriet::

Ik vind het raar dat er nog mensen op Samara inzetten
« Laatst bewerkt op: 27-05-2020, 21:58:02 door de_witte »
Wit is ook een kleur!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #379 Gepost op: 27-05-2020, 22:04:11 »
Yves gaat zijn vrijstelling toch niet verkopen. Als kandidaat niet en als Mol niet.