Auteur Topic: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)  (gelezen 67555 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #340 Gepost op: 21-05-2020, 11:15:39 »
Maar dat rode scherm van Wolfgang was toch wel super spannend hoe lang ze hier die spanning opbouwden. Zat op het puntje van m'n stoel. Ik dacht nog, misschien heeft de mol een dag vrij gehad en hoeft er niemand naar huis.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #341 Gepost op: 21-05-2020, 12:33:16 »
Ze maken er wel een avondvullend programma van en wat een twists voor één aflevering. Door de verdubbeling van het geld in aflevering 2 verwachtte ik al een opdracht waarbij de pot kon worden leeggetrokken. Na de jacht op Yves zat er immers nog maar 6650  in de pot. Daarmee kon de kofferopdracht niet goed gespeeld worden. Mocht daarom de fitness opdracht ook slagen? Zagen we nu ook bondjesgedoe?

Veel jokers gekocht maar degenen die veel jokers kochten hadden na de jacht op Yves ook al jokers. Paula en Aaron zagen nu hun kans op jokers nadat ze  met lege handen stonden in aflevering 2. Als ze kandidaat zijn zal ze dat niet helpen in de zoektocht naar de mol. Opvallend dat Jessica zonder jokers door is en Samara met slechts 1 joker en Yves met 2.

Alles nog maar eens rustig terugkijken.


Edit: grammaticaal verbeterd, ik moet ook geen bericht plaatsen tijdens een fietstocht   ;D
« Laatst bewerkt op: 21-05-2020, 18:29:35 door Moedermol »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #342 Gepost op: 21-05-2020, 13:25:25 »
Nou ja, Samara heeft waarschijnlijk een of twee personen afgestreept op basis van haar vorige test.

Dat Wolfgang afviel verbaast me wel een beetje, aangezien de mensen die in de vorige aflevering geen jokers hadden toch redelijk in de goede richting leken te zitten (gezien de exit van Silvia met haar 4 jokers)
Wit is ook een kleur!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #343 Gepost op: 21-05-2020, 15:25:30 »
Martin weer lekker assertief :). De volgorde waarin de koffertjes worden gepakt:

Martin –        8.000
Paula –         5.000
Aaron –        6.000
Yves –          3.000
Colleen –       1.070
Wolfgang –  10.000
Jessica –          0
Samara –         0

Als de mol weet wie de afvaller is, dan is de discussie die dan volgt erg interessant. De (waarschijnlijke) afvaller zit met een koffertje van 10.000, en de mol zal dat graag zo hebben. In dat geval:

Yves wil dat de 10.000 naar iemand anders gaat. Onmols.
Colleen wil dat ook graag. Onmols.
Aaron wil dat ook. Onmols.
Aaron wil dat Wolfgang en Colleen wisselen. Onmols.
Martin vindt dat zeer goed. Onmols.

Vervolgens zit Wolfgang nog met 1.070 euro.
Yves wil dat Samara en Wolfgang nog ruilen. Onmols.
Colleen wisselt nog met Yves, vertrouwt zichzelf de 10.000 niet toe.
Aaron stelt voor dat Wolfgang en Samara nog eens ruilen. Onmols.
Martin hakt de knoop door en wisselt ze daadwerkelijk om. Onmols.

Degenen die zich bij dit alles op de achtergrond houden zijn Paula, Jessica en Samara.
« Laatst bewerkt op: 21-05-2020, 15:27:25 door Newbie2 »

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #344 Gepost op: 21-05-2020, 15:27:40 »
Calorieën verbranden opdracht: de hoofdverdachten werden de fitness ingestuurd. Colleen valt hier af, de mol zou nooit sportieve Yves kiezen. Ook Wolfgang die Martin koos, maar die viel af. Als de mol weet wie de hoofdverdachten zijn van de anderen gaat die dubbel kiezen (Colleen of Paula), want hoe minder mensen in de fitness hoe beter. Dat zijn hier dan Yves, Aaron, Paula, Jessica en Samara. Yves verbrandt dan weer 1800cal op zijn eentje. Jessica heeft al verschillende opdrachten in een slechte positie gezeten of niet meegedaan. Ze kiest bij het eten ook alleen voor kip en past voor de steak. Samara was de vorige afvaller, als de groep haar niet had geholpen had ze moeten gokken. Er wordt ook duidelijk gezegd dat de 2de slechtste de groep moet verlaten in haar plaats, dus had ze volgens mij echt wel de slechtste test. Ik denk dat ze echt nog last had van haar knie en zo de fitness slecht deed. Blijven over: Aaron en Paula.
Martin noemt nog Samara als zijn hoofdverdachte, extra persoon bij de fitness. Ze heeft wel een blessure, maar Martin vind ik wel heel opvallend mollen als hij het is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #345 Gepost op: 21-05-2020, 15:45:30 »
Voor de liefhebbers een lijstje met overeenkomstige opdrachten tussen de Duitse en Vlaamse Mol.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #346 Gepost op: 21-05-2020, 16:17:18 »
Voor de liefhebbers een lijstje met overeenkomstige opdrachten tussen de Duitse en Vlaamse Mol.
Het Spaanse wie-ben-ik kwam uit de eerste opdracht van 2018, volgens mij hebben ze hem verder zelf bedacht.

@Newbie2 maar waar maak jij uit op dat Wolfgang de waarschijnlijke afvaller was geweest. Zo'n 5 van zijn 6 tegenstanders hadden jokers gekocht, dus de kans dat daar de oorspronkelijke afvaller tussen zit is best groot.
...óf niet!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #347 Gepost op: 21-05-2020, 16:43:54 »
@Newbie2 maar waar maak jij uit op dat Wolfgang de waarschijnlijke afvaller was geweest. Zo'n 5 van zijn 6 tegenstanders hadden jokers gekocht, dus de kans dat daar de oorspronkelijke afvaller tussen zit is best groot.
Heb je helemaal gelijk in, als Colleen bijvoorbeeld de afvaller was dan is het voorstel van Aaron juist wel mols. Hoe dan ook pakten de wissels dan alsnog onvoordelig uit, want de uiteindelijke afvaller had de 0 euro koffer. Omdat het zo lastig manipuleren is met die jokers, vind ik degenen die zich hier op de achtergrond hielden toch wat meer verdacht.
Als de mol weet wie de hoofdverdachten zijn van de anderen gaat die dubbel kiezen (Colleen of Paula), want hoe minder mensen in de fitness hoe beter
Nu moest er 2 uur worden gefitnest vs. 30 minuten gegeten. Maar die verhouding had misschien anders gelegen bij minder/meer eters? Dan hoeft het niet perse verdacht te zijn om mensen dubbel te kiezen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #348 Gepost op: 21-05-2020, 16:44:57 »
Ik heb me in moeten houden om niet stukken door te spoelen want pfff wat duurde het allemaal lang. En dan keek ik nog niet eens met reclame want dat lijkt me helemaal niet vol te houden. Terwijl het inhoudelijk nog hartstikke goed en leuk is met die hergebruikte top-opdrachten en het (voor mij) nog heel onduidelijk is wie de Mol is. Maar zoiets als teveel van het goede bestaat dus echt. ::zweet::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #349 Gepost op: 21-05-2020, 17:00:13 »
Ligt het aan mij, of zijn de proeven veel minder spannend dan de Vlaamse originelen? Het lijkt net of er cruciale zaken worden weggelaten (maar misschein zijn ze gewoon lost in translation voor mij).

Maar ik vind het interessant om te ontdekken waarom ik de Vlaamse spannender vind.

Bij de "verfbom"-opdracht weet de groep niet dat Samara terughalen één van hèn de kop gaat kosten. Als ze dat hadden geweten was er heel anders gehandeld. Verder vond ik het opvallend dat niemand leek te beseffen dat Samara's rode scherm haar heel veel informatie geeft over wie de mol is. Dat wordt in de groep volgens mij niet geopperd (of heb ik dat gemist?)

Bij de calorieopdracht hebben de eters geen speciale opdracht om geld mee te verdienen waardoor ze zoveel mogelijk moeten eten, en hebben de sporters geen puzzel om de eters te bereiken en ze bij te sturen. Daardoor wordt het veel meer van toeval afhankelijk of dit lukt, en wordt het een ééndimensionale "race".

Bij de koffersopdracht lijkt het alsof de kandidaten niet te horen krijgen dat een dure koffer voordelen kan opeveren, en weten wij als kijker niet of de mol weet wie de afvaller is. Ook dat haalt een boel interessante dimensies c.q. belangentegenstrijdigheden uit de discussie, waardoor ook die "vlak" wordt. Nog mooier was misschein geweest als, à la vuurwerkeliminatie, de afvaller al had geweten dat die de afvaller was, en dus alle belang heeft bij een dure koffer.

Al met al is het lang niet wat we gewend zijn van de Nederlandstalige molreeksen, maar het is best vermakelijk en een goeie Duits-oefening. Voor mij zal van mijn oordeel toch ook goeddeels afhangen van de slotaflevering. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of we dan te zien krijgen wie de originele afvaller was en of de mol dat wist.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #350 Gepost op: 21-05-2020, 17:08:20 »
Nu moest er 2 uur worden gefitnest vs. 30 minuten gegeten. Maar die verhouding had misschien anders gelegen bij minder/meer eters? Dan hoeft het niet perse verdacht te zijn om mensen dubbel te kiezen.
Dat weten we natuurlijk niet of ze iets zouden veranderen aan de tijden. Waarschijnlijk wel wanneer ze zoals in België 2 eters zouden hebben. Aangezien de presentator meeat en zijn calorieën meetelden, denk ik zelfs dat ze voorzien hadden om 4 eters te hebben en 4 sporters.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #351 Gepost op: 21-05-2020, 18:15:10 »
kijkcijfer 20 maart: 0,91 miljoen

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #352 Gepost op: 21-05-2020, 18:43:07 »
Ligt het aan mij, of zijn de proeven veel minder spannend dan de Vlaamse originelen? Het lijkt net of er cruciale zaken worden weggelaten (maar misschein zijn ze gewoon lost in translation voor mij).

Je hebt volgens mij helemaal gelijk. Al zal er bij mij ook het een en ander lost zijn gegaan in translation. Mooi om aan die verschillen te zien waarom de Vlaamse Mol zo belachelijk goed is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #353 Gepost op: 21-05-2020, 19:08:16 »
Het Spaanse wie-ben-ik kwam uit de eerste opdracht van 2018, volgens mij hebben ze hem verder zelf bedacht.
De eerste aflevering van 2018 was volgens mij Levend Begraven, de opdracht waar de Duitse ook mee begon. De tweede was de Mariachi band en de derde Cliffhanger. Ik dacht niet dat hier Wie Ben Ik in zat.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #354 Gepost op: 21-05-2020, 19:26:09 »
Bij de mariachi zat wie ben ik als onderdeeltje. (Donaldo Trumpo.)

Rennen door een wijnveld heb ik ook al eerder gezien. Australische Mol 6 misschien?

Offline Bels

  • Forumlid
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #355 Gepost op: 21-05-2020, 20:31:02 »
Ligt het aan mij, of zijn de proeven veel minder spannend dan de Vlaamse originelen? Het lijkt net of er cruciale zaken worden weggelaten (maar misschein zijn ze gewoon lost in translation voor mij).
Dat klopt volledig en daar speelt het ook in ons nadeel dat we de originele opdrachten kennen waardoor het wat frustrerend wordt als ze net de essentie van de opdracht missen.

Voor mij is 1u49 (zonder reclames) ook echt te lang, rond af en op een uur en monteer het wat vlotter.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #356 Gepost op: 21-05-2020, 21:15:52 »
Ligt het aan mij, of zijn de proeven veel minder spannend dan de Vlaamse originelen? Het lijkt net of er cruciale zaken worden weggelaten (maar misschein zijn ze gewoon lost in translation voor mij).

Nee, dit vind ik ook. We zijn natuurlijk verwend inderdaad met WIDM en al helemaal met de Vlaamse versie. Ik denk dat het een combinatie van factoren is dat die proeven minder spannend zijn. Een ervan is denk ik dat veel van de Duitse kandidaten ook gewoon veel minder ervaring hebben met dit soort spellen, omdat het daar de afgelopen 20 jaar niet op TV is geweest. De crew zal ook nog moeten leren wat wel en niet werkt.

Al met al vind ik het wel leuk om te volgen om de verschillen te zien en voor m'n Duits is het ook goed. Maar Aaron's uitspraak dat "Die Stimming war ein Arsch" heeft natuurlijk geen ondertitels nodig.  ::rofl::

Ik blijf ook bij hem als mol. Nu weer die 4 jokers kopen. Deed alles ("Ich kann's nicht, Mein Gott") om de bange Sylvia bij het bungeejumpen nog banger te maken, die al bibberknieënd naast hem stond op 50m hoogte. Hij had weinig geluk dat Sylvia's licht op rood bleef en hij zelf wel gedwongen was om te springen.

Wat ik inderdaad ook jammer vond dat die contactmogelijk van de eters en de fitnessers er niet in zat, zoals bij de Vlaamse versie van deze opdracht. Het woord "vlak" was ook waar ik aan dacht toen ik de opdracht zag.
« Laatst bewerkt op: 21-05-2020, 21:34:35 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #357 Gepost op: 21-05-2020, 21:49:30 »
Ik heb ook het idee dat het voor de spelers nog nieuw is.
De verontwaardiging om niet voor de groep te gaan.
De voordelen niet zien die Samara heeft, of in ieder geval niet benoemen.

Wat ik wel fijn vind is het napraten over de opdracht door de kandidaten. Dat maakt het interessanter..
En ja de opdrachten zijn minder spannend maar met name omdat ik ze al eens gezien heb.
Dat had ik ook toen ik laatst voor het eerst De mol seizoen 2 zag, die heb ik vroeger niet gezien, maar alle opdrachten hadden ook in widm gezeten (de beginjaren dan)

Al met al ben ik best tevreden, maar mag het hier en daar best iets ingekort worden.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #358 Gepost op: 21-05-2020, 23:13:27 »
Ik heb vanavond de Vlaamse kofferopdracht teruggekeken. In de basis is de opdracht gelijk: de hele groepspot is verdeeld over de koffers, er zijn 2 nulkoffers en als het lukt om de pot mee te nemen wordt er 3000 euro verdiend. Na de verdeling van de koffers krijgt iedereen het aanbod van jokers waarna meteen de eliminatie plaatsvindt.

Er zijn echter ook verschillen waardoor de uitvoering heel anders verloopt
Gilles vertelt voor de verdeling dat de afvaller neen heeft geantwoord op de vraag of de mol kinderen heeft en dat hij de mol op de hoogte heeft gebracht  wie de afvaller is.  Hij geeft ook aan dat er max. 10.000 euro mee mag in het vliegtuig.In de Vlaamse versie wil niemand zeggen wat hij/zij op bovengenoemde vraag heeft geantwoord en er word gezegd dat ieder antwoord op die vraag een leugen kan zijn. Er ontstaat veel meer een psychologisch spel waaraan de mol ook actief deelneemt. Baha doorbreekt de impasse en omdat hij en Jeffrey vrijwillig de nulkoffer nemen mogen zij de verdeling van de andere koffers doen. De Vlamingen zijn veel voorzichtiger met het kopen van pasvragen ondanks dat Gilles zegt dat iedereen hetzelfde voorstel krijgt. Bovendien zijn er een paar kandidaten die zich ongemakkelijk voelen met veel geld in de koffer.

Bij de Duitse versie neemt Martin het voortouw en pakt iedereen zelf een koffer. De hoogste bedragen zijn er het eerst uit......Er volgt een discussie over wie de mogelijke afvaller is en er wordt nog wat geruild. Bij het kopen van de jokers wordt een lage koffer eerst geroepen en daarna de koffer van 10.000. Iedereen die daarna komt rekent en schat in dat anderen flink kunnen kopen. Zat hier het psychologische al in?  Er wordt niet vertelt dat iedereen het zelfde voorstel krijgt. Het is onduidelijk of de mol weet wie de afvaller is maar misschien gaat het in de Duitse versie om het leegtrekken van de pot door het kopen van jokers en niet door de afvaller met geld te laten vertrekken.

Dat betekent dan ook een andere rol voor de mol.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Duitse molserie 2020] The Mole (vanaf 6 mei)
« Reactie #359 Gepost op: 22-05-2020, 00:18:31 »
Vanavond gezien maar ook ik begon toen er nog een half uur over was te kijken of het al voorbij was. Maar, nee de koffertjesopdracht kwam nog. Het is denk ik een combinatie van stukken die aan me voorbij gaan want lost in translation en het feit dat we alle opdrachten wel hebben gezien eerder.

Des te opvallender dat Martin gelijk aan Bart bij het kampvuur zo de regie op zich neemt bij het koffertjesspel. Het is pas na ad random een koffer kiezen dat de discussie los barst. En toch ontbrak het aan wat munitie voor de €0 koffer eigenaren, het is niet meer dan fair om een doorslaggevende stem te hebben bij de verdeling van de koffers zoals we in De Mol gezien hebben.

Wat ik het mooie aan de fitnessproef in de Mol 2020 vond was dat de fitnessgroep op afstand kon ingrijpen bij de eetgroep. Ook vind ik een presentator die gezellig mee eet en de overige tafelgasten aanspoort om meer te bestellen niet echt fair. Prima als je dat doet zoals Gilles bij een toast op het bereiken van de finale met de drie finalisten. Of met de gehele groep. Maar niet door actief de fitnessgroep met nog meer te verbranden kcal op te zadelen ::rofl::

Ik kijk de serie wel af, maar ik had meer Spaß met Der Maulwurf 2001 dan met de 2020 serie.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan