Wat een prachtige aflevering weer, ik zag de 'boot' van Ace echt niet aankomen. Sugar mag dan emotioneel overkomen op de kijkers en haar medekandidaten maar ze heeft met deze zet wel bewezen dat ze geen emotioneel spel speelt. Als Sugar 'goed' vertegenwoordigt dan heeft het kwaad de eerste slag verloren. Vooral Marcus heeft erg geprofiteerd van deze twist, twee sterke concurrenten die zich konden ontpoppen tot immuniteitsmonsters zijn weggevaagd. In fysiek opzicht kan alleen Matty zich nog met hem meten, die ook nog eens verzwakt is door ernstige voedseltekorten.
Eindelijk hebben we ook gezien wat er binnen Kota gaande is, de positie van Bob is verslechterd en Randy is schijnbaar doorgedrongen tot de kern van de alliantie. De vooruitblik van volgende week is desalniettemin een beetje onheilspellend. Randy als de koning van Gabon? Ik hoop niet dat hij zijn eigen graf gaat graven door een overdaad aan capriolen uit te halen. Voor zijn positie binnen het spel zou het beter zijn even low-key te blijven en de zetten van zijn tegenstanders af te wachten alvorens tot actie over te gaan. De immuniteitsamulet van Sugar is een groot gevaar voor Kota en daar Randy zich niet populair heeft gemaakt bij Sugar en Crystal is het voor hem cruciaal dat hij buiten de gevarenzone blijft.
De posities van zowel Susie als Matty binnen hun eigen team zijn verzwakt, ik ben benieuwd of ze de komende aflevering tot actie overgaan of gewillig afwachten wat de rest besluit. Er is nog zoveel mogelijk nu er vijf kandidaten van oud-Kota en vijf kandidaten van oud-Fang over zijn gebleven. Oude banden zullen ongetwijfeld een rol gaan spelen. Wat is er nog over van het 'vertrouwen' tussen Matty en Randy of Crystal en Susie? Welke weg gaat Sugar bewandelen? Marcus en Charlie vormen nog steeds de sterkste twee-eenheid, het zou alles nog interessanter maken als een van de twee op korte termijn weggestemd wordt.