Poll

Moet er een nieuwe opzet komen voor het Eurovisiesongfestival?

Ja, het blijft anders een Oost-europese aangelegenheid
7 (35%)
Nee, ik vind het wel goed zo, niets veranderen
4 (20%)
Nee, ik kijk toch nooit meer, niets meer aan.
9 (45%)

Totaal aantal stemmen: 20

Auteur Topic: Moet de opzet van het Songfestival opnieuw worden herzien?  (gelezen 10717 keer)

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Moet de opzet van het Songfestival opnieuw worden herzien?
« Gepost op: 21-05-2008, 10:51:17 »
Vooropgesteld: er zaten aardige liedjes bij. Vooropgesteld, er zaten vermakelijke acts tussen. Dat is echte mijn persoonlijke mening.

Het Songfestival werd ooit opgezet als competitie om te wedijveren in de zangkwaliteiten van de deelnemende landen. De laatste jaren, en het heeft een vlucht genomen, toeen steeds meer ''nieuwe'' europese landen inschreven, is de nadruk echter op show komen te liggen. Dat kan allemaal wel mooi zijn, maar het afsteken van vuurwerk op een podium heeft niets te maken met zang.

Noorwegen won ooit met een viool-nummer (Nocturne-Secret Garden), in dat nummer was geloof ik 1 regel zang te horen.

Ik vind het niet geloofwaardig meer. In een setting van alleen maar zang had Hind best een kans gemaakt. Haar nummer was met dat van Belgie, een van de kwalitatief betere, naar mijn mening.

Er zijn voor mij een paar opties:

-twee halve finales: 1 met uitsluitend Oost-europese inzendingen, en 1 met West-Europese inzendingen. Omdat er al een aantal West-europese landen in de finale geplaatst is, mag die Oost-europese variant best meer deelnemers ''ophoesten'', wat mij betreft.

-twee festivals, waarbij een vakjury gaat uitmaken welk van de twee inzendingen de uiteindelijke winnaar wordt.

Wat denken jullie?

Offline Megan

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Moet de opzet van het Songfestival opnieuw worden herzien?
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2008, 10:58:19 »
ik herhaal:

Nee, ik kijk toch nooit meer, niets meer aan.  ::zwaai::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2008, 11:10:09 »
Waarom wist ik dat al?

Die kalkoen uit Ierland had nog wel punten uit Turkije kunnen krijgen.

"Douze point for the Irish turkey from Turkey".

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2008, 11:44:21 »
Tja, ik vond Hind misschien wel als één van de besten zingen, maar het liedje vond ik er nou niet echt uitspringen ofzo. Israël zal 't ook niet moeten hebben van 'vriendjespolitiek' (wat ik een raar woord vind, omdat de Balkan landen ook altijd op elkaar stemmen. 't Heeft meer met minderheden enzo te maken. Daarom geven wij de laatste jaren steeds douze points aan Turkey  ::tandpastasmiley::) en die was wel door. Ik ben benieuwd welk liedje door de vakjury is gekozen. Ik vind het goed dat er nu in elk geval weer een vakjury zat. Misschien zou dat veranderd moeten worden. Gewoon weer alleen een vakjury. Dat zou helpen, dan kan al die kermis de kast weer in, want het niveau was echt belachelijk laag. Het meeste was gewoon onzin, om de onzin. Op Hind na zijn alle liedjes die enigzins kwaliteit hadden en een poging deden om normaal te doen, wel door.

Of zoals ik gister zei, ze zouden kleinere voorrondes moeten doen. 9 landen, beoordeeld door een vakjury. Daarvan gaat er één door. Want 42 landen, da's toch echt verschrikkelijk. Al die liedjes lijken op elkaar. Op 3 na misschien. En sowieso televoting eruit. Want anders gaat 't straks alleen nog over, wie heeft de meeste migranten in Europa, die wint het songvestival.

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2008, 11:58:06 »
Zo kan duitsland niet op duitsland stemmen, maar een grote groep turkse inwoners kan vanuit duitsland wel op de turkse inzending stemmen, waardoor die dus hoog eindigen. Andersom gaat het natuurlijk ook, duitse inwoners van turkije kunnen wel op de duitse inzending stemmen, maar dat zijn er in aantal natuurlijk veel te weinig.

Vakjury zou het besste zijn. Nog beter: een onbevooroordeelde vakjury. mensen die niet weten waar de liedjes vandaan komen, uitsluitend op het ''gehoor'' beoordelen, maar dat is onmogelijk.

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #5 Gepost op: 21-05-2008, 12:05:39 »
ik herhaal:

Nee, ik kijk toch nooit meer, niets meer aan.  ::zwaai::

Ben het hier eigenlijk wel mee eens alhoewel ik af en toe nog wel een hernieuwde poging doe omm ff te kijken. ::) (zoals gister)

Je kunt allerlei theorien verzinnen hoe het anders, eerlijker zou moeten. Ik geloof daar niet zo in. Ook vroeger voor die oost-europese landen meededen was er al sprake van vriendjespolitiek. Voor mij zijn er teveel landen, het is te onoverzichtelijk en het gaat zoals Jos al aangaf niet meer om zangkunsten en liedjes, maar om heel andere zaken. war mij betreft heffen ze het hele festival op. Voor mij is de lol er al heel lang af.
Geniet nooit met mate...

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #6 Gepost op: 21-05-2008, 12:08:06 »
Tja, ik vond Hind misschien wel als één van de besten zingen, maar het liedje vond ik er nou niet echt uitspringen ofzo.

Eens.  ::jaja:: :)

(wat ik een raar woord vind, omdat de Balkan landen ook altijd op elkaar stemmen. 't Heeft meer met minderheden enzo te maken.
Ook helemaal mee eens. Als het 'vriendjespolitiek' was, dan zouden al die voormalige Joegoslavische landen niet op Servië stemmen, waarmee ze een paar jaar geleden nog in oorlog waren. Dat moeten dus wel Serviërs zijn die vanuit die buurlanden op Servië stemmen. Zo zijn er op de hele Balkan allerlei grote minderheden. (idem voor Nederlandse belastingvluchtelingen in België)
Die vermeende vriendjespolitiek wordt dus eigenlijk constant verkeerd uitgelegd. Wat niet wegneemt dat het bijzonder irritant is en dat het heel moeilijk is daarvoor een oplossing te bedenken.

Ik hoopte gisteren eigenlijk ook stiekem dat die kalkoen door zou gaan, net als een paar andere clownsacts.  ::rofl:: ::ok::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 21-05-2008, 12:12:30 »
De kalkoen was ik ook wel voor, omdat Ierland al jaren met zijn prachtige ballads geen schijn van kans meer maakt en dit was een mooie wraakactie. Maar helaas  ::rofl::

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #8 Gepost op: 21-05-2008, 12:16:36 »

Ik hoopte gisteren eigenlijk ook stiekem dat die kalkoen door zou gaan, net als een paar andere clownsacts.  ::rofl:: ::ok::
Die kalkoen was een statement, en had alleen om die reden al mogen doorgaan. Niet vanwege de zangkwaliteiten van het gevogelte......

Wat overigens veel mensen niet weten, is dat er (of het er nog is, weet ik niet) een Euvovisiewedstrijd is voor klassieke muziek. Waarom niet in die richting zoeken? Dus die acts zoals die bruiden, of Azerbedjan in een apart festiival laten meedoen, hebben ze nog fikse concurrentie ook.

Even een toevoeging: hoe zou deze discussie verlopen zijn, wanneer Hind de finale zou hebben gehaald?
« Laatst bewerkt op: 21-05-2008, 12:21:04 door Bodejos »

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 21-05-2008, 12:26:16 »
Je kunt allerlei theorien verzinnen hoe het anders, eerlijker zou moeten. Ik geloof daar niet zo in. Ook vroeger voor die oost-europese landen meededen was er al sprake van vriendjespolitiek. Voor mij zijn er teveel landen, het is te onoverzichtelijk en het gaat zoals Jos al aangaf niet meer om zangkunsten en liedjes, maar om heel andere zaken. war mij betreft heffen ze het hele festival op. Voor mij is de lol er al heel lang af.

Eens. Het is verworden tot een dure nietszeggende aangelegenheid

Wat overigens veel mensen niet weten, is dat er (of het er nog is, weet ik niet) een Euvovisiewedstrijd is voor klassieke muziek. Waarom niet in die richting zoeken? Dus die acts zoals die bruiden, of Azerbedjan in een apart festiival laten meedoen, hebben ze nog fikse concurrentie ook.

dan lijkt het metalvisie songfestival me een beter alternatief  ::)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #10 Gepost op: 21-05-2008, 12:34:02 »

Die presentator (Satanklaas van de Lucifer Principle) ken ik van een ander forum (waar het toevallig om videogames draait) :P

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #11 Gepost op: 21-05-2008, 12:43:25 »
Eens. Het is verworden tot een dure nietszeggende aangelegenheid

Ja, ik vond Finland gisteren oook best opmerkelijk........

Offline Sprien

• Forumlid
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2008, 13:13:29 »
Iemand op Zappen.blog schreef: Songfestival? Tis meer Holland Got Talent geworden met al die acts.

Zegt genoeg als je het mij vraagt.
The sun came up and reality set in.

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 21-05-2008, 13:23:00 »
Mijn hele lol van het songfestival is sowieso de puntentelling om dan te raden wie op wie stemt. Ik ben vrij goed in dat spelletje.

Zweden: Finland 12 points
Denemarken: Finland 12 points
Noorwegen: Finland 12 points
Spanje: Romania 12 points
Moldavië: Romania 12 points
Roemenië: Hungary 12 points, Moldova 10 points
Estland: Russia 12 points, Latvia 10 points, Lithuania 8 points (ofzoiets, kan ook een andere volgorde hebben natuurlijk)
Kroatië: Bosnia 12 points
Servië: Bosnia 12 points
Slovenië: Bosnia 12 points
Nederland: Turkey 12 points

Nou ja enzovoort enzovoort.  ;D

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 21-05-2008, 13:47:40 »
-twee halve finales: 1 met uitsluitend Oost-europese inzendingen, en 1 met West-Europese inzendingen. Omdat er al een aantal West-europese landen in de finale geplaatst is, mag die Oost-europese variant best meer deelnemers ''ophoesten'', wat mij betreft.

Goed idee.

De halve finales zijn dan (gebasseerd op de landen die nu meedoen):

Oost-Europa (24 landen):
Albanië, Armenië, Azerbeidjan, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Estland, FYR Macedonië, Georgië,  Hongarije, Kroatië, Israel, Letland, Litouwen, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Roemenië, Rusland, Servië, Slovenië, Tsjechië, Turkije, Wit-Rusland

West-Europa (19 landen):
Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland*, Ierland, IJsland, Malta, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, San Marino, Spanje, Verenigd Koninklijk, Zweden, Zwitserland

Van allebei de halve finales laat je er 10 doorgaan, en die staan dan in de grote finale. Veel eerlijker dan wat er nu gebeurd. Al zullen de Oost-Europese landen nog op elkaar gaan stemmen in de finale natuurlijk.

*Griekenland past qua cultuur enzo veel meer bij West-Europa, ze zaten ook heel vroeg bij de EU.

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #15 Gepost op: 21-05-2008, 15:22:42 »
Ik las op Planet dit stukje en ik vond het wel grappig omdat ik het er volledig mee oneens ben: ???

Citaat
De Nederlandse act bleef waarschijnlijk niet echt hangen, in vergelijking met alle gekke, schreeuwerige en flirterige optredens. Toch was er één lichtpuntje... een aantal diep treurige acts haalden de finale ook niet. Vooral met de uitschakeling van de Ierse kalkoen was het Nederlandse kamp erg gelukkig. Maar ook het kleurige trio uit Estland, kwam god zij dank niet in de finale terecht. De drie oude mannen, die ooit nog in het parlement zaten, wekten vooral plaatstvervangende schaamte op. Dan toch liever een beetje saai....

Dan toch liever een beetje saai?! ::ohno:: Het is toch juist veel leuker om onderuit te gaan met iets heel grappigs en mafs dan met iets heel sufs? ::jaja:: :D ;D
Ik heb het idee dat de mensen die over het songfestival schrijven in de media, het veel te serieus nemen. :( Je weet nou eenmaal dat je met zo'n liedje van Hind niks kan bereiken. ::ohno:: Dan kun je er dus maar beter wat leuks van maken, hebben we in ieder geval nog iets om om te lachen. ::rofl::

Wat jullie?
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 21-05-2008, 15:37:40 »
Maar in Oost-Europa liggen wel meer landen die daar qua cultuur/taal etc. niet echt tussen passen. Nog minder dan Griekenland. Niet dat die landen wel in West-Europa zouden passen, daar niet van. Maar goed, die maken ook geen schijn van kans als alle Slavische volkeren echt op elkaar zouden stemmen. Daarbij geef ik Israël ook weinig kans als ze aan Oost-Europa worden gekoppeld. Ik vind Griekenland trouwens ook wel een typisch Balkanland, in cultuur, godsdienst etc. Ze komen ook regelmatig terug in mijn Oost-Europa colleges (en niet alleen omdat ze daar nou toevallig liggen) en in mijn boek over de Balkan staat ook een heel hoofdstuk gewijd aan het Balkan-gehalte van Griekenland. Klopt ze zaten vrij snel bij de EG, maar daar begonnen ze meteen zoveel problemen te schoppen dat de EG daar ook vrij snel spijt van had.  ;D Maar goed, dat is dus maar net welke eigenschappen je hangt aan 'Oost' en 'West'

Daarom ben ik ook voor meerdere kleine voorrondes. Die hoeven echt niet allemaal uitgezonden te worden. Maar gewoon net als voetbal, dat je een songfestival kwalificatie hebt. Dan gooi je bijvoorbeeld Ijsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland bij elkaar. Kan er daarvan maar één doorgaan, hebben ze er dus niks aan om alleen op elkaar te stemmen, wat je wel hebt als ze allemaal in West-Europa zouden zitten. In de finale zullen ze dat dan idd wel gaan doen, maar goed dat hou je toch. Hetzelfde geldt voor alle oud-Joegoslavië landen. Alle oud-Sovjetunie landen etc. De niet Slavische landen van Oost Europa kun je dan ook bij elkaar gooien. Nederland samen met België, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Ierland ofzo. Zoiets.

@ KD, nou ik vond sommige van die grappig bedoelde nummers ook wel erg treurig hoor. Die kalkoen kon ik nog wel waarderen, maar sommige andere van die vage nummers. Volgens mij idd Estland. Ik lach idd helemaal in een deuk, maar dan meer over de treurigheid en de niet-grappigheid ervan, dan dat ik het echt kan waarderen. Maar ik heb wel het idee dat Nederland zijn eigen nummer steeds overschat. We sturen al jaren een beetje dezelfde soort liedjes. Ook allemaal Engels. En aangezien 3/4 in het Engels zingt en ook hetzelfde soort nummers, spring je er dan idd niet uit. Oh ja, dus nog een verandering waar ik wel voor ben: allemaal weer in de eigen taal zingen.  :)
« Laatst bewerkt op: 21-05-2008, 15:39:21 door Mloesje »

Offline Fossiel

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 21-05-2008, 15:43:06 »
Ik vond die Esten zwaar hilarisch hoor ::rofl:: Wat een stelletje mafketels ;D
Vooral die kerel met dat blauwe pak was grappig, het leek wel of ie aan het grunten was ofzo ;D

Offline lord menno

• Forumlid
  • Oranje is de bomp
« Reactie #18 Gepost op: 21-05-2008, 19:37:21 »
Ik vind het heerlijk om naar te kijken. En het maakt me echt niks uit wie er wint. Ik moet me gewoon een avond niet vervelen.
Menno is gek

Offline koekoe

• Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 21-05-2008, 20:35:47 »
 1 hoogtepunt was natuurlijk LORDI  ::bravo:: ::bravo::
De Belgen zijn er weer niet in geslaagd om de finale te halen   ::) ::)
Ik denk toch dat het de bedoeling is om in je eigen taal of in het Engels te zingen?
De songtekst van België;

'O Julissi' (Ishtar)O julissi na jalyni,
O julissi na dytini
O bulo diti non slukati
Sestrone dina katsu.

O julissi na ti buku
O julissi na katinu
Dvoranu mojani bidna
Marusi naja otcha tu

Pokoli sestro moja kona
Pokoli meni dita boja
Jalina pitsu marusinja
Kolosali krokodili.

O julissi na slukati
O julissi na kotchali
Od nu je dvorian ne si bili
Precko sti budo najali.

O julissi na ja
O julissi na jalyni,
O julissi na dytini
O bulo diti non slukati
Sestrone dina katsu.

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? krokodili  ??? ???