Auteur Topic: Olympische Spelen 2026: Milaan & Cortina d'Ampezzo  (gelezen 574 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Olympische Spelen 2026: Milaan & Cortina d'Ampezzo
« Reactie #20 Gepost op: 16-02-2026, 13:38:43 »
Grappig om te zien dat de VS het buiten het schaatsen nou ook niet echt geweldig doet, qua goud.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 16-02-2026, 20:00:13 »
De Belgen zijn ook heel goed bezig, het is te zeggen: ze overtreffen na de eerste week mijn verwachtingen. Ik verwachtte er vooraf helemaal niks van. Dat blijkt terecht. Die ene bronzen medaille voor de shorttrackers was, laten we een kat een kat noemen, met meer geluk dan wijsheid. In de halve finale lagen ze kansloos vierde, toen de concurrentie besloot erbij gaan te liggen en elkaar onderuit te halen. Ze hadden daar altijd al uitgeschakeld moeten zijn.

“We zijn geen wintersportland.” Niet mijn quote maar die van een Belgische skeletoni, dit weekend gehoord op Sporza-radio. Wat kunnen de Belgen daar op die Winterspelen in godsnaam gaan doen? In de disciplines van betekenis (skiën, langebaanschaatsen) zijn ze meelopers (Swings lijkt me totaal niet in vorm), figuranten. Ze doen mee onder het Olympische motto ‘deelnemen is belangrijker dan winnen’. Daarop roep ik luid: “Neen, nee, nee!” De OS, dat is topsport en daar geldt maar één ding: winnen! “Winning isn’t everything, it’s the only thing!”

Ja, er zijn een paar Belgen die, als ze zelf in topvorm zijn en alles zit mee en de concurrentie een slechte dag heeft, in aanmerking zouden kunnen komen voor eremetaal, maar enkel in ‘niche’-disciplines als shorttrack en kunstschaatsen. De door de Vlaamse sportmedia over-hypte Hanne Desmet laat het voorlopig ook afweten door eigen fouten, van haar gaat het niet meer komen. Als België nog een medaille zou willen pakken, moet het van onze kunstschaatsprinsesjes Loena en Nina komen. Maar dat is zo’n enorm moeilijke discipline, waar het minste foutje fataal kan zijn. Ik vrees dat zij onder veel te grote druk gaan staan. Daar komt nog eens bij dat ze beiden geen makkelijk jaar hebben gekend in aanloop naar deze Spelen.

Neen, blonde helmboswuivende Olympische schaatsgodinnen zoals Jutta lopen er bij ons niet rond in België, al hoeven Nina en Loena qua ‘uitstraling’ niet zo heel veel voor la Leerdam onder te doen. Sterker nog: onze ijsprinsesjes zweren al jaren bij waterproof eyeliner, Jutta! Je mag hem wel even lenen van Nina; een mooie peperdure ‘sacoche’ om hem in te steken heb je al, zag ik. :)
« Laatst bewerkt op: 16-02-2026, 20:03:45 door Klaartje76 »

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #22 Gepost op: Gisteren om 01:27:41 »
Belgie 5e plek bij de slalom mannen vandaag

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: Gisteren om 12:47:15 »
Belgie 5e plek bij de slalom mannen vandaag
Inderdaad, maar ook enkel omdat de concurrentie het massaal laat afweten. Ik heb eens naar de uitslag gekeken op de Sporza-website: in de eerste run haalde slechts ongeveer de helft van de 100 deelnemers de finish! De rest krijgt ‘DNF’ achter zijn naam. Vijfde worden is behoorlijk maar toch een vertekend beeld. In de tweede run skiede Marchant al minder snel, hij was maar 18de van de dikke 30 die de finish haalden. Zelfs de gedoodverfde favoriet miste een poortje en liet ‘DNF’ noteren. Die was in principe gewoon sneller geweest dan de Belg. Hoeveel van die ruim 50 skiërs die het einde van de eerste run niet haalden zouden intrinsiek sneller zijn geweest dan Marchant? Een heel pak, vermoed ik. Eigenlijk was zijn 18de plaats in run 2 een realistischer weergave van de krachtsverhoudingen.

Belgen moeten toch ook beseffen dat ze eigenlijk niks te zoeken hebben in het alpineskiën. Er zijn hier niet eens bergen in  België! Je moet als Belgische skiër al emigreren om je sport te kunnen beoefenen. Wat wil je het dan gaan opnemen tegen Noren en Oostenrijkers, die al van kindsbeen af leren skiën en alle faciliteiten hebben (bergen, genoeg sneeuw)? Dat is toch een kansloze missie! Als je als Belg graag skiet, ga dan op skivakantie en zuip je lazarus bij de après-ski: dat gaat meer succes opleveren! Maar blijf alsjeblieft weg van die Olympische Winterspelen!

Alaaf!

Offline MitchK

• Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #24 Gepost op: Gisteren om 12:53:20 »
zuip je lazarus bij de après-ski

Tip van de dag! ::bravo::
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #25 Gepost op: Gisteren om 22:09:55 »
Zelfs een favoriet moet op de slalom door alle poortjes heen en beneden komen .
Als je dat niet doet ben je slechter dan iemand die er ruim 3 minuten langer over doet maar wel slaagt . ::rofl::

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #26 Gepost op: Gisteren om 22:25:40 »
Zelf de tip ook ter harte genomen Klaasje76? ::rofl::

Marchant staat 11e in de wb slalom en heeft zelfs een keer het podium gehaald. Dus dan kan je echt wel wat. Ja er waren meer uitvallers dan gemiddeld maar wat kan hij daaraan doen? Gewoon een prima prestatie dus.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: Gisteren om 23:12:47 »
Zelfs een favoriet moet op de slalom door alle poortjes heen en beneden komen .
Als je dat niet doet ben je slechter dan iemand die er ruim 3 minuten langer over doet maar wel slaagt . ::rofl::
Ja, dat weet ik ook wel, dat open poortje hoef je niet in te trappen! ::rofl::

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: Gisteren om 23:28:32 »
Zelf de tip ook ter harte genomen Klaasje76? ::rofl::

Marchant staat 11e in de wb slalom en heeft zelfs een keer het podium gehaald. Dus dan kan je echt wel wat. Ja er waren meer uitvallers dan gemiddeld maar wat kan hij daaraan doen? Gewoon een prima prestatie dus.
Ik niet, maar jij blijkbaar wel: de naam is Klaartje, niet Klaasje. Maar ik ‘schnap’ het: na twee liter schnaps word ik al snel verward met het ex-K3’tje.  ::rofl::
En ik blijf erbij: Belgische skiërs hebben niks te zoeken op de OS.

Zonet wel een mooie prestatie gezien van Loena en Nina in de korte kür van het kunstschaatsen. Uiteindelijk plaatsen 7 en 11, dacht ik, waardoor ze ook mogen schaatsen in de vrije kür donderdag. Medailles gaan ze niet halen, daarvoor is de concurrentie uit Japan, de USA en Rusland te sterk. Maar het zag er allemaal schitterend uit, echte kunst!