*snip*
Zo een hebben wij staan op kantoor... en is dus niet al te best (onderdelen kwamen er scheef uit). Al zag ik vandaag toevallig redelijk mooi geprinte onderdelen uit die printer, maar wel nadat een stagiair er een tijd mee heeft lopen klooien en wat onderdelen heeft toegevoegd.
Wow.. WEIRD! Dit gaat toch desastreuze gevolgen hebben voor de economie? Om inderdaad over de wetgeving nog maar te zwijgen..!
Ik denk dat het wel mee valt. Het zal de boel op zijn kop zetten, er zal een boel veranderen, maar desastreus is het volgens mij niet.
Het is een beetje te vergelijken met de entertainment industrie. Hollywood en de grote platenmaatschappijen hebben last van al het gedownload. Maar het biedt ook kansen aan bands, artiesten en andere content creators om op nieuwe innovatieve manieren geld stromen aan te boren. Bijvoorbeeld de opkomst van internetstreams via Justin TV, UStream, Live stream, Own3d.
Het zal meer impact hebben op de transport en retail sector dan op de bedenkers van de producten. Daarnaast blijven er nog genoeg producten bestaan die (de komende jaren) nog veel te complex zijn om zelf te printen. Een tv of koffiezetter haal je niet zomaar uit een printer, een leuk nieuw frontje voor je telefoon wel.
We zullen meer toegaan naar een wereld waarin je je inkomsten moet halen uit het bedenken, ontwerpen en uitvinden van producten (op basis van gemaakte uren), dan het produceren en leveren van de producten.
Wat betreft wetgeving denk ik persoonlijk dat product aansprakelijkheid een groter issue wordt dan copyright en intellectueel eigendom.
Misschien ben ik naief, maar ik vind dat we dergelijke technologische ontwikkelingen niet moeten afremmen. De industriele revolutie en automatiseering hebben we ook overleefd. Hoewel het voor sommige mensen (beroepsgroepen) zeker wel impact zal hebben, zal het volgens mij wel loslopen.