Auteur Topic: Survivor 1: Borneo  (gelezen 81080 keer)

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #20 Gepost op: 7-06-2009, 22:45:51 »
Ja dat kan best komen omdat het al aardig oud is idd. Je ziet in ieder geval wel een verschil met de seizoenen van nu  ;)

EDIT: ik kijk nu Season 2: The Australian Outback nog een keer, en daar heb ik ook wel wat dat 'oude' gevoel bij zeg maar  ;)

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #21 Gepost op: 8-06-2009, 10:44:06 »
je ziet heel veel dingen die ze verbeterd hebben. Ook gedurende het seizoen. Dat is zeer leuk om te zien.

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #22 Gepost op: 8-06-2009, 12:20:18 »
En sowieso vind ik het begin van een seizoen altijd wat minder leuk dan later in een seizoen  ;) Behalve als er leuke twists zijn natuurlijk.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #23 Gepost op: 9-06-2009, 18:09:59 »
Het eerste seizoen (of eigenlijk de eerste seizoenen) bieden inderdaad nog niet zoveel vuurwerk. De montage is een stuk rustiger en het strategische element is nog volop in ontwikkeling.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Toch biedt Survivor Borneo een aantal erg leuke karakters: met B.B., Gervase, Susan, Richard, Rudy & wat mij betreft vooral ook Greg hadden ze een erg goede cast. Australian Outback vind ik wat dat betreft weer ietsje minder. Die reeks heeft dan weer de 'strijd tegen de elementen' als mooi thema.

Kortom, ik zou gewoon doorzetten. En wil je iets spannenders, dan kun je altijd nog een later seizoen tussendoor kijken.

je ziet heel veel dingen die ze verbeterd hebben. Ook gedurende het seizoen. Dat is zeer leuk om te zien.

Inderdaad. Jeff bijvoorbeeld, die in het begin nog niet weet hoe hij een tribal council moet houden & een fakkel moet doven. Dat gaat tegenwoordig toch wel een stuk soepeler. En hij stelt betere vragen! Hoewel,
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 9-06-2009, 18:13:20 door honeymaker »

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #24 Gepost op: 9-06-2009, 19:20:08 »
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Je merkt inderdaad dat hij nu betere dingen vraagt en verder doorvraagt.

ook de montage is inderdaad erg veranderd. bijvoorbeeld dat hij niet meer zegt: last week on survivor maar 'previously on... survivor' :P.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #25 Gepost op: 10-06-2009, 17:31:39 »
Overigens: de muziek vind ik wel geweldig ::ok::
Verkrijgbaar op CD  ::ok:: (heb em hier liggen)

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #26 Gepost op: 10-06-2009, 19:59:01 »
De charme van dit seizoen ligt inderdaad voor een groot deel bij de fantastische cast. Bijna ieder karakter is wel op de een of andere manier memorabel geweest. Greg en Richard waren mijns inziens de meest interessante figuren. Intelligentie en charisma waren in beiden volop aanwezig. Rudy zorgde het hele seizoen voor geweldige quotes die een mengeling waren van humor en directheid. Zijn bedreigingen aan zijn eigen team in het geval van verraad waren hilarisch: "If we don't stick together, I'll have to break somebody's kneecaps." of "I know people back at home. I'll get even."

Het strategische element stond nog in zijn kinderschoenen maar heeft een enorme impact gehad op alle latere seizoenen. Terugkijkend is het opvallend dat ook Pagong heeft overwogen een alliantie te vormen. Dat ze hebben afgezien van dit idee komt voor een groot deel doordat Gretchen Survivor teveel als een avontuur en te weinig als een spel beschouwde. Richard daarentegen erkende direct dat Survivor in essentie een manipulatief spel was. Natuurlijk speelde het ook mee dat Pagong op dat moment vooral uit jeugdige personen bestond die redelijk naïef waren in vergelijking met Rudy, Sue en Richard.

De alfabetstrategie van Sean is al menigmaal als het ultieme voorbeeld van stompzinnigheid genoemd maar gezien zijn positie binnen Tagi was het geen eens een heel slecht idee. Sean viel immers buiten de alliantie. Op deze manier maakte hij dat kenbaar en distantieerde hij zichzelf ervan. Daarnaast kwamen alle Pagong leden ook nog eens als eerste aan de beurt waardoor zijn oude team toch bevoordeeld werd (daardoor werd hij zelf ook indirect bevoordeeld). Het grote probleem lag hem in het openbaar maken van deze strategie waardoor anderen er gebruik van konden maken.

Tenslotte is er nog altijd controverse betreffende het spelverloop en dan met name betreffende ‘ingrepen’ die Rudy ten goede kwamen. Bijvoorbeeld de laatste uitdaging voor de samensmelting waarin Rudy niet hoefde te participeren. Het Stacey Stillman proces borduurde na het seizoen voort op vermeend ingrijpen van de productie om Rudy te beschermen ( o.a. middels beïnvloeding van het stemmen). Dirk Been verklaarde dat de claims van Stacey Stillman op waarheid berustten. Sean Kenniff gaf een ander verhaal en vertelde dat er geen sprake was van beïnvloeding. De waarheid zal wellicht nooit tevoorschijn komen en ergens in het midden liggen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #27 Gepost op: 11-06-2009, 22:15:49 »
Ik kom er net achter dat bij de rechtszaak van Richard Hatch ook de mogelijke bevoordeling van andere kandidaten een rol heeft gespeeld:

Citaat
Richard Hatch: Exclusive Jailhouse Interview

As the first Survivor winner, in 2000, Richard Hatch achieved near-iconic status as the man everybody loved to hate. But that's nothing compared to how Hatch now hates his own life, he tells PEOPLE in an exclusive jailhouse interview that appears in the latest issue.

"Obviously, this is better than the county lockup. There's no fence here," Hatch, 45, says of the minimum-security prison in Morgantown, W.Va. – where he's 14 months into his 51-month sentence after his 2006 conviction on three counts of evading taxes on his $1 million Survivor winnings, as well as on other income from a rental property and $321,000 for hosting a Boston-based radio show.

"But people think I've come to a country club. It's not. This is prison. Just because it's got a beautiful view of the countryside doesn't make it a resort," he says. "And it's horrendous because I'm an innocent man in jail."

Explaining why he contends he's innocent, Hatch – whose lawyers on March 8 filed an appeal to overturn his conviction – says: "During Survivor, I caught them cheating – that's where this story really begins."

Hatch claims that he saw a member of the program's behind-the-scenes crew giving food to other contestants during the course of the show, on which sustenance is notoriously scarce.

"I demanded that something be done," he says, recalling that he had a heated meeting with the show's executive producers, who ultimately agreed to pay his taxes if he'd keep quiet about the cheating.

In response to Hatch's accusations, CBS spokeswoman Colleen Sullivan simply says, "The allegations have no merit, and certainly no one connected with the show agreed to pay the taxes on Richard's prize money."

As for what he plans to do while fighting his conviction, he says he's "working on a book that I should have no trouble getting published."

And when he's free, he just wants to live a normal life. "You don’t understand how much you miss your home life until it's taken away from you."
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #28 Gepost op: 16-06-2009, 02:49:48 »
juist het hele seizoen gezien  ;)

mooie locatie, leuke karakters en een winnaar dat het heel slim heeft gespeeld.

Wat me ook intrigeerde was dat er een paar fakkels uitgingen van de personen die weggestemd zouden worden  :o

Maar van die slang klopte niet echt: Hatch nam er zo een bij de staart en zwierde em in de zee om te zien hoe hij zwom en dat heeft niet echt slecht nieuws gebracht voor hem aan het einde  ;)

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #29 Gepost op: 16-06-2009, 09:50:50 »
Pas wel op voor spoilers  ;)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #30 Gepost op: 16-06-2009, 18:22:30 »
Het hoeft niet per se tussen spoiler tags te staan hoor. Die "Pas wel op voor spoilers" was bedoeld voor zij die het nog niet gezien hebben en die in dit topic beginnen lezen. Dat ze best eerst kijken en dan pas lezen om mogelijke spoilers te vermijden.

Anders moet tijdens het nieuwe seizoen ook alles in spoiler tags gezet worden. :)

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #31 Gepost op: 16-06-2009, 19:13:03 »
Dat is waar. Maar als je alsnog deze seizoenen wil kijken..  ;)
Natuurlijk is het niet handig om dan hier al te kijken, doe ik ook niet, maar toch.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #32 Gepost op: 16-06-2009, 19:16:32 »
Dat is waar. Maar als je alsnog deze seizoenen wil kijken..  ;)
Natuurlijk is het niet handig om dan hier al te kijken, doe ik ook niet, maar toch.

Welke seizoenen moet je trouwens nog bekijken TheeZakje? Volgens mij ben je al een aardig eind op weg als ik je reacties op de verschillende seizoenen zo lees!
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #33 Gepost op: 16-06-2009, 20:40:31 »
Ik heb Fiji als laatste gekeken, en ik ga het rijtje gewoon bij langs  ;) Download nu China. Alleen het gaat heeeeeeeel langzaam. Maar als ik dan een seizoen binnen heb dan kijk ik die zo in een paar dagen haha  ::tandpastasmiley::

Gabon en Tocantins heb ik ook al gekeken. Dus die tussen Fiji en Gabon zitten moet ik nog :)

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #34 Gepost op: 16-06-2009, 22:19:19 »
Ik heb Fiji als laatste gekeken, en ik ga het rijtje gewoon bij langs  ;) Download nu China.

Cool! Ik heb China vorig jaar zomer gedownload. Dat was het eerste seizoen dat ik helemaal zag & wat mijn Survivor-verslaving heeft aangewakkerd. Wellicht als gevolg daarvan, is het ook een van mijn favoriete seizoenen. Spannende strategieën, mooie locatie/thema & harde challenges! Van deze combinatie houd ik altijd wel  ::ok::).

Gabon en Tocantins heb ik ook al gekeken. Dus die tussen Fiji en Gabon zitten moet ik nog :)

Dat is dus alleen China & Micronesia (FvF) nog & dan ben je klaar. Dat moet een gapend gat worden dan!
Ik heb ze zelf in een volstrekt onlogische volgorde gekeken. Door mijn Survivor-enthousiasme weet ik ook al van vrijwel ieder seizoen wie de winnaar is, terwijl ik ze nog niet allemaal heb gezien. Behalve van Marquesas en Panama: Exile Island weet ik het nog niet. Maar ik heb ondervonden dat het programma dusdanig goed is dat - zelfs wanneer je al weet wie de winnaar is - het zeer vermakelijk en verslavend is. In deze volgorde heb ik de volgende seizoenen gezien: China, Guatemala, Gabon, Australian Outback, Pearl Islands, Palau, Tocantins, Borneo. Nog 10 te gaan. Logisch toch? Aan Africa ga ik deze week beginnen.

Terug naar Borneo.
Terugkijkend is het opvallend dat ook Pagong heeft overwogen een alliantie te vormen. Dat ze hebben afgezien van dit idee komt voor een groot deel doordat Gretchen Survivor teveel als een avontuur en te weinig als een spel beschouwde. Richard daarentegen erkende direct dat Survivor in essentie een manipulatief spel was. Natuurlijk speelde het ook mee dat Pagong op dat moment vooral uit jeugdige personen bestond die redelijk naïef waren in vergelijking met Rudy, Sue en Richard.

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen de alliance van Tagi en de potentiële alliantie van Pagong. Waar Pagong enkel redeneerde dat als zij in de meerderheid waren, ze de leden van Tagi één voor één konden gaan wegstemmen, heeft Richard een alliance binnen Tagi zelf gemaakt. Op een gegeven moment zegt hij ook dat de tribale scheidslijn tussen Tagi en Pagong voor hem helemaal niet belangrijk is. De alliance bestond uitsluitend uit Kelly, Sue, Richard en Rudy. Het is vrij bijzonder dat Richard deze strategie gelijk in het allereerste seizoen introduceerde & het daarmee een vrij snel geaccepteerde spelmethode is geworden. In Nederland levert dit nog steeds erg veel problemen op, zoals we vorig jaar hebben kunnen zien met Hans & Yin. Dit heeft misschien ook te maken met de subjectiviteit van de montage. Ik heb het idee dat dergelijke spelers in ER veel sneller worden afgeschilderd als 'stoute mensen'.  :)

De alfabetstrategie van Sean is al menigmaal als het ultieme voorbeeld van stompzinnigheid genoemd maar gezien zijn positie binnen Tagi was het geen eens een heel slecht idee. Sean viel immers buiten de alliantie. Op deze manier maakte hij dat kenbaar en distantieerde hij zichzelf ervan. Daarnaast kwamen alle Pagong leden ook nog eens als eerste aan de beurt waardoor zijn oude team toch bevoordeeld werd (daardoor werd hij zelf ook indirect bevoordeeld). Het grote probleem lag hem in het openbaar maken van deze strategie waardoor anderen er gebruik van konden maken.

Je hebt inderdaad gelijk. De stompzinnigheid lag hem vooral in het publiekelijk bekend maken van zijn strategie, waardoor anderen ervan konden profiteren. Sean had beter kunnen weten. Het was vrij duidelijk dat er stemafspraken waren gemaakt. Hij had er op kunnen reageren door zijn strategie te wijzigen of gewoon zijn mond te houden.
« Laatst bewerkt op: 16-06-2009, 22:26:35 door honeymaker »

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #35 Gepost op: 16-06-2009, 22:19:40 »
Tenslotte is er nog altijd controverse betreffende het spelverloop en dan met name betreffende ‘ingrepen’ die Rudy ten goede kwamen. Bijvoorbeeld de laatste uitdaging voor de samensmelting waarin Rudy niet hoefde te participeren. Het Stacey Stillman proces borduurde na het seizoen voort op vermeend ingrijpen van de productie om Rudy te beschermen ( o.a. middels beïnvloeding van het stemmen). Dirk Been verklaarde dat de claims van Stacey Stillman op waarheid berustten. Sean Kenniff gaf een ander verhaal en vertelde dat er geen sprake was van beïnvloeding. De waarheid zal wellicht nooit tevoorschijn komen en ergens in het midden liggen.

Interessant!  ::ok:: Ik heb er nu het een en ander over gelezen. Vooral dit document (een verhoor van Dirk) is erg interessant. Wat ik ervan begrijp, is dat Mark Burnett na afloop van een immunity challenge, waarin Rudy niet goed bezig was, tegen Dirk (& wellicht ook tegen Sean) gezegd zou hebben dat Rudy's 'skills' in het vervolg van het spel nog weleens van pas zouden kunnen komen. Tijdens de Tribal Council werd vervolgens niet Rudy eruit gestemd - waar sommigen aan zaten te denken - maar Stacey. De vraag is dan natuurlijk waarom Burnett dat gezegd zou hebben. Ik kan me goed voorstellen dat hij bang was dat Rudy eruit ging en dat het programma daarmee een mooi karakter zou verliezen & daarom op deze manier een klein beetje invloed heeft proberen uit te oefenen, met daarbij wel steeds de mededeling dat de uiteindelijke stemming in handen is van de kandidaten. Het was toch de eerste keer dat Survivor werd gemaakt, dus men wist niet of het een succes zou worden. Ik geloof niet dat dit nu nog zou gebeuren. Het risico is te groot dat dit naar buiten komt & het programma is inmiddels zo'n succes dat dergelijke productionele ingrepen de reputatie alleen maar kunnen verpesten.

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #36 Gepost op: 16-06-2009, 22:47:00 »
Dan heb ik een behoorlijke inhaalslag op je gemaakt Honeymaker  ;) Ik heb ze allemaal op volgorde gezien, behalve Gabon en Tocantins dan, die heb ik tussendoor ook gekeken. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik het op volgorde heb gekeken, je ziet echt vooruitgang in de seizoenen. (Montage, twists). Dus over 2 of 3 weekjes zit ik zonder Survivor! Moet er niet aan denken  ;D

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #37 Gepost op: 16-06-2009, 23:14:59 »
Ik ga ooit als ik de tijd heb ook de Survivors van Zuid-Afrika (die zijn ook in't Engels) kijken. UK en Australië waren saai (naar mijn mening). Denk er zelfs aan om een Franse en Duitse versie ook te kijken, al was het maar meer om m'n talen bij te houden.  ;D

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #38 Gepost op: 17-06-2009, 09:32:32 »
Daar zeg je me wat! Al lijkt mij dat ze niet aan de Amerikaanse serie kunnen tippen  ::joehoe::

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Survivor 1: Borneo
« Reactie #39 Gepost op: 18-06-2009, 12:53:44 »
Dan heb ik een behoorlijke inhaalslag op je gemaakt Honeymaker  ;)

Ik weet het. Ik heb de afgelopen maanden niet echt veel tijd gehad & als ik een seizoen kijk, dan probeer ik er ook een beetje zuinig mee te doen. Het liefst kijk ik twee afleveringen per week, hoogstens drie. Ik weet me nog enigszins in te houden in tegenstelling tot sommige mensen hier  ;D
Daarbij kijk ik ter afwisseling ook graag andere reality tussendoor. Zo heb ik onlangs het tweede seizoen van Peking Express gezien en volg ik ook The Amazing Race en The Apprentice.

Het voordeel van mijn trage tempo? Ik kan er nog wat langer van genieten  ;)

Dus over 2 of 3 weekjes zit ik zonder Survivor! Moet er niet aan denken  ;D


In verschillende afkickklinieken behandelen ze tegenwoordig ook al game-verslaving, dus misschien dat ze voor Survivor ook wel een apart programma hebben.  :) Je kunt ook nog overwegen om naar Amerika te verhuizen en je in te schrijven. Ik zou het best leuk vinden om iemand uit Nederland in Samoa te zien!
« Laatst bewerkt op: 18-06-2009, 12:56:34 door honeymaker »