Auteur Topic: The Colony  (gelezen 27571 keer)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
The Colony
« Gepost op: 24-04-2010, 05:39:51 »
De reeks dateert van 2009 en dit jaar gaan ze een 2de seizoen inblikken

Het concept is best indrukwekkend;  10 vrijwilligers met verschillende technische achtergronden doen mee aan een experiment waar de situatie wordt gecreëerd dat men moet overleven na een natuurramp.

Ze moeten samenwerken om als een soort MacGyvers dingen te fabriceren om zich in de urban-concrete jungle te ontwikkelen tot ware survivors.  Psychologen en experten voegen extra impulsen toe en geven tussendoor deskundige uitleg.

De trailer
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Meer info op de site van Discovery channel/the colony, afleveringen zijn oa te zien via YouTube.

Veel kijkplezier!!!
« Laatst bewerkt op: 24-04-2010, 05:44:37 door reaver »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Colony
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2010, 09:41:13 »
Ziet er interessant uit.  ::jaja::

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2010, 19:20:30 »
The Colony is wel een vermakelijke serie maar geen echte reality. Het is gedeeltelijk en volgens sommigen zelfs volledig gescript. Een van de deelnemers is zelfs een acteur (Mike oftewel Michael Raines). Wanneer je de serie bekijkt wordt dat al snel duidelijk, de deelnemers reageren te overdreven op de ingrepen die gedurende de serie plaatsvinden. Het komt niet onnatuurlijk over maar daar er constant cameramensen aanwezig zijn is het ongeloofwaardig dat de postapocalyptische wereld een nieuwe werkelijkheid voor hen wordt (zoals de narrator ons wil doen laten geloven). Met die kennis in het achterhoofd zul je al snel tot de conclusie komen dat men instructies krijgt om bepaalde gebeurtenissen te dramatiseren. Het 'verlaten' terrein waar alles zich afspeelt ligt trouwens op loopafstand van de bewoonde wereld. Daarnaast zijn de projecten die uitgevoerd worden soms wel erg onrealistisch. Wat vraagtekens oproept betreffende de authenticiteit. Er zitten ook 'foutjes' in de serie. Zo is de vlammenwerper die ze gemaakt hadden in de laatste aflevering vervangen door een andere doeltreffender vlammenwerper, overduidelijk geschonken door de productie. En dat voorbeeld staat niet op zichzelf. Het overleven staat niet altijd op de eerste plaats, het tonen van genialiteit en inventiviteit wordt over het algemeen net zo belangrijk geacht. Toch heb ik er wel van genoten, de serie is informatief en roept interessante vragen op. Ik zie het als een mix tussen een postapocalyptische film en een informatieve documentaire.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Colony
« Reactie #3 Gepost op: 27-04-2010, 12:14:26 »
De deelnemers reageren te overdreven op de ingrepen die gedurende de serie plaatsvinden.

In sommige delen dan weer te passief.  Bij de plundering van de persoonlijke items en het voedsel zou ik niet braafjes staan toekijken.  De acteurs die de rol van plunderaars hadden kregen ook de instructies om de colonisten fysiek niet aan te vallen, ik denk dat de colonisten ook die regel hebben gekregen, anders was de kans op een dodelijk ongeluk wel reëel.

Ik heb ook zo eens een gesprek gehad met een paar mensen over een mogelijk bedreiging op een onbewoond eiland bv bij Expeditie Robinson: hoe te reageren indien er 'echte' plunderaars/piraten het eiland betreden en iedereen onder bedreiging of onder schot zouden nemen...

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #4 Gepost op: 27-04-2010, 14:46:49 »
In sommige delen dan weer te passief. Bij de plundering van de persoonlijke items en het voedsel zou ik niet braafjes staan toekijken. De acteurs die de rol van plunderaars hadden kregen ook de instructies om de colonisten fysiek niet aan te vallen, ik denk dat de colonisten ook die regel hebben gekregen, anders was de kans op een dodelijk ongeluk wel reëel.

Ja daar heb je zeker een punt, dat maakt het echter des te vreemder dat de kolonisten op een zeker moment wel allerlei wapens gingen fabriceren. Wat is precies de meerwaarde van wapens die je niet mag gebruiken? Het afschrikken van 'marauders' die weten dat fysiek contact verboden is? Als kijker zijnde zul je direct struikelen over dit soort voorvallen. Daarom begrijp ik ook niet echt waarom ze desondanks proberen de kijker voor te houden dat de kolonisten niet weten dat de marauders geen fysiek geweld mogen gebruiken. Alles wijst er immers op dat beide partijen van te voren instructies hebben gekregen en dat ook van elkaar weten.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Colony
« Reactie #5 Gepost op: 27-04-2010, 18:21:06 »
Ja daar heb je zeker een punt, dat maakt het echter des te vreemder dat de kolonisten op een zeker moment wel allerlei wapens gingen fabriceren. Wat is precies de meerwaarde van wapens die je niet mag gebruiken?

Een wapen kan een gevoel van zelfzekerheid geven aangaande veiligheid indien men deze kan hanteren en maken.  In survivalsituaties zie je ook dat mensen die deze eigenschappen hebben, veel rustiger zijn.  Ook het beoefenen of het beoefend hebben van Martial Arts draagt bij tot het beter anticiperen van noodsituaties.   
« Laatst bewerkt op: 27-04-2010, 18:30:59 door reaver »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #6 Gepost op: 27-04-2010, 18:56:27 »
Een wapen kan een gevoel van zelfzekerheid geven aangaande veiligheid indien men deze kan hanteren en maken.  In survivalsituaties zie je ook dat mensen die deze eigenschappen hebben, veel rustiger zijn.  Ook het beoefenen of het beoefend hebben van Martial Arts draagt bij tot het beter anticiperen van noodsituaties.   

Natuurlijk, maar hier is geen sprake van een echte overlevingssituatie. Daarnaast weten de kolonisten en marauders van elkaar dat ze geen geweld mogen gebruiken en de goedoplettende kijker zal dat ook spoedig ontdekken. Binnen dit programma dient het produceren van wapens mijns inziens dan ook enkel om de illusie van authenticiteit in stand te houden. Hetgeen vanzelfsprekend voor veel elementen in deze serie van toepassing is. En ik begrijp dus niet waarom men dit gegeven probeert te verbloemen. Het programma is in essentie de nabootsing van een postapocalyptische realiteit en de bijbehorende beproevingen terwijl men het poogt af te schilderen als reality.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Colony
« Reactie #7 Gepost op: 27-04-2010, 19:37:29 »
Het programma is in essentie de nabootsing van een postapocalyptische realiteit en de bijbehorende beproevingen terwijl men het poogt af te schilderen als reality.

Door de uitleg van de psychologen tussendoor doet het de meeste mensen idd meer op een sociaal experiment/docureeks denken. 

Op de website via Discovery doen de deelnemers hun verhaal welke impact het programma op hun heeft gehad.  Ook in 1 van de 2 laatste afleveringen vertellen de psychologen dat ondanks ze weten dat het een 'experiment' is ze volledig opgaan in de gecreëerde illusie waar het programma rond draait.  Daar ligt volgens mij een beetje de klemtoon op om het als zijnde 'reality' te bestempelen. Elke situatie in een realityreeks is als het zijnde gecreëerd om te kijken hoe mensen erop reageren op de onverwacht twists.

Als je op survivaltrip gaat moet je ook niet achter proeven à la Survivor/Expeditie Robinson zoeken om extra voedsel te winnen  ;D






« Laatst bewerkt op: 27-04-2010, 19:42:15 door reaver »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #8 Gepost op: 27-04-2010, 20:07:00 »
Het komt er denk ik op neer dat ik in dit geval het reality gedeelte verwaarloosbaar klein acht. Dat in tegenstelling tot programma’s als Survivor en Big Brother. Spelwendingen teneinde de kandidaten te verrassen moedig ik alleen maar aan mits de kandidaten oprecht kunnen reageren (afgezien van de regel van geen fysiek geweld). In het geval van The Colony heb ik daar ernstige twijfels bij, ik heb constant het idee dat er een regisseur rondloopt die de kandidaten voorschrijft hoe te reageren.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #9 Gepost op: 30-05-2010, 22:16:40 »
Klinkt eigenlijk wel erg leuk. Ook al is het mss deels in scene gezet. Of op zijn minst afgesproken.
Ik ga dit denk ik ook maar kijken :P.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #10 Gepost op: 31-05-2010, 14:51:38 »
Zo juist de eerste aflevering gezien. Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met The Hills. Dat is supposed to be reality, maar veel dingen zijn toch in scene gezet. Vaak zijn de dingen wel echt gebeurd, maar is het later over gedaan omdat er geen camera's bij waren. Ik kan me voorstellen dat het bij die programma ook een beetje zo werkt.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #11 Gepost op: 23-07-2010, 01:00:47 »
het volgende seizoen begint 27 juli. volgende week dus, heb er zin in. helaas zal ik de eerste paar afleveringen missen ivm vakantie. I'll have to catch up als ik terug kom, mis veel meer dingen en ga gelijk de week erna drukke week hebben waarin ik niet veel tijd zal hebben denk ik.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #12 Gepost op: 27-07-2010, 18:01:18 »
Vandaag is de eerste aflevering van het nieuwe seizoen.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #13 Gepost op: 30-09-2010, 22:07:11 »
reageer een beetje op mijzelf :P.
anyway, vandaag volgens mij de laatste aflevering gezien, maar het einde was heel raar. Onbevredigend einde...

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #14 Gepost op: 6-10-2010, 14:19:12 »
reageer een beetje op mijzelf :P.
anyway, vandaag volgens mij de laatste aflevering gezien, maar het einde was heel raar. Onbevredigend einde...

Ik heb net de laatste aflevering bekeken, ik vond het een slordig einde gekenmerkt door onlogische beslissingen aan de kant van de kolonisten. Het plunderen van het militia-kamp was bijvoorbeeld erg ondoordacht. Waarom zo'n groot risico nemen aan de vooravond van de uittocht? Ze zijn 50 dagen lang met grote moeite uit de klauwen van de plunderaars gebleven en besluiten dan opeens om het gevaar op te zoeken en de plunderaars een extra reden te geven voor een grootschalige aanval. Ook de plotselinge verschijning van VOPA en de bereidheid van Sian om met hen mee te gaan was raadselachtig. Natuurlijk is dit allemaal inherent aan scripted-reality maar gezien de rest van het seizoen had ik verwacht dat ook het einde enigszins geloofwaardig zou blijven. Desondanks blijft het toch een vermakelijk tv-programma, het hele idee van proberen te overleven in een post-apocalyptische wereld blijft fascinerend.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: The Colony
« Reactie #15 Gepost op: 6-10-2010, 14:23:32 »
jah inderdaad, maar ik vond de eerste paar afleveringen echt heel erg lijken op seizoen 1. Was blij toen er een beetje verandering in kwam. Waarom ze dat kamp gingen plunderen snapte ik ook niet, zo heel ver weg zijn ze niet. Je weet nooit wat ze nog gaan doen.Ik vond het vooral heel raar dat ze weg gingen en de plek waar ze heen gingen bleek 'bezet' te zijn.