Auteur Topic: The Amazing Race 14  (gelezen 22184 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
The Amazing Race 14
« Gepost op: 14-05-2009, 20:14:27 »

The Amazing Race 14

In The Amazing Race nemen verschillende duo's (met een bepaalde relatie) deel aan een geweldige race rond de wereld. Als ze 's morgens opstaan, weten ze nog niet naar welk land ze die dag moeten reizen. Ze weten alleen dat ze daar zo snel mogelijk moeten geraken! Eenmaal op de bestemming aangekomen, moeten ze op zoek naar verschillende plaatsen om daar opdrachten uit te voeren. Hoe sneller die opdrachten uitgevoerd worden, hoe beter!

Trailer

Deze 14e reeks is enkele weken geleden beëindigd. Maar je kan alsnog meer info vinden op deze pagina. Daar vind je ook hoe en waar je de afleveringen kan downloaden.

Hieronder kan je nog napraten over reeks 14 van The Amazing Race!

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2009, 21:09:04 »
Dit seizoen voor het eerst naar The Amazing Race (TAR) gekeken. TAR 13 vond ik erg mager: de koppels waren weinig interessant en de route was bijna alleen maar: vlieg daar naar toe & ga per taxi naar die en die locatie. TAR 14 bood een stuk meer variatie en de cast was ook veel beter. Ik heb dan ook aardig van de serie genoten. Wel blijf ik bij mijn standpunt dat TAR's 'neefje' Peking Express beter is: de documentaire-stijl van dit programma klopt gewoon & de race wordt gewoon veel mooier in beeld gebracht. TAR is 45 minuten hele drukke televisie.
TAR heeft aan de andere kant wel zijn eigen kwaliteiten. Ik vind het leuk dat het echt een groot opgezet spel is, met 'clues' en vaste spelelementen. Ook vind het knap dat de producers geen concessies doen om een duo dat mogelijk betere televisie oplevert dan een ander koppel erin te houden (iets waar ik de makers van Peking Express nog weleens van wil verdenken). Bij TAR zijn regels ook echt regels: overtreed je er één, dan krijg je straftijd. Dreig je een verkeerde vlucht te nemen, waardoor je 10 uur achterloopt  op alle andere kandidaten en dus alle spanning uit de aflevering haalt? De meereizende verslaggever tikt je niet op de schouder, zodat je alsnog de juiste beslissing neemt. Zoals Phil zegt: "What happens after that, is completely up to you'. Dat ze dit zo strak handhaven, vind ik echt bewonderenswaardig.  ::ok::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2009, 14:15:37 »
Net de finale gekeken van TAR 14 (ik liep wat achter). Vond het een hele goede reeks. Ze hebben het volgens mij ietsje anders aangepakt, al weet ik niet goed wat er precies anders is (buiten de nieuwe begingeneriek). Ik denk dat ze bij sommige momenten iets langer stil bleven staan dan bij andere reeksen, zodat je toch ietsje meer in het verhaal komt. Al vind ik het supersnelle tempo van TAR altijd wel leuk, je zit er meteen vanaf de eerste aflevering middenin.

Inderdaad wordt er bij Peking Express meer documentaire bijgedaan, maar ik denk dat het bij TAR op deze manier meer realiteitsgeonden is. De kandidaten zien zogoed als niks van de landen die ze bezoeken, omdat ze steeds snel snel snel door moeten racen. Dus je beleeft het eigenlijk zoals de kandidaten het beleven.

Of TAR nooit gemanipuleerd wordt weet ik nog niet helemaal. Er wordt altijd wel wat gemanipuleerd in reality tv. Maar normaal gezien geen dingen die de uitkomst kunnen beïnvloeden. Maar zo heb ik wel eens gehoord dat er medewerkers bij TAR zijn wiens enige taak het is om alle plaatsen van een bepaalde vlucht te boeken, zodat het vliegtuig eigenlijk volgeboekt is en de kandidaten op de wachtlijst komen te staan en bang moeten afwachten of ze wel op het vliegtig kunnen. De medewerkers zelf bellen dan af of komen niet opdagen ofzo en dan kunnen die kandidaten op het laatste nippertje vaak nog wel mee. Dat levert dan weer spannende beelden op maar heeft geen invloed op wie er afvalt.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2009, 18:06:33 »
Door dit korte stukje dat verder eigenlijk niets met de race zelf te maken heeft, heb ik wel erg moeten lachen.  ::rofl::


Die taxichauffeur ook helemaal in een deuk en Jen (of Kisha, ik weet nooit wie wie is) ook drie keer "Bless you. Bless you. Bless you. Shut up!"

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2009, 16:34:39 »
Die taxichauffeur ook helemaal in een deuk en Jen (of Kisha, ik weet nooit wie wie is) ook drie keer "Bless you. Bless you. Bless you. Shut up!"

Vooral ook met die pompende muziek eronder  ::rofl::

Net de finale gekeken van TAR 14 (ik liep wat achter). Vond het een hele goede reeks. Ze hebben het volgens mij ietsje anders aangepakt, al weet ik niet goed wat er precies anders is (buiten de nieuwe begingeneriek). Ik denk dat ze bij sommige momenten iets langer stil bleven staan dan bij andere reeksen, zodat je toch ietsje meer in het verhaal komt. Al vind ik het supersnelle tempo van TAR altijd wel leuk, je zit er meteen vanaf de eerste aflevering middenin.

Nieuwe kleine toevoeging is ook het gebruik van splitscreen, zodat je een leuk beeld krijgt dat een duo bijvoorbeeld al bijna bij de finish is, terwijl een ander koppel nog staat te klungelen bij de detour. Wat ik wel erg jammer vond, was de beginstukjes iedere keer met 'coming up tonight'. Ik vind het altijd leuk om pas op het allerlaatste moment (dus tegelijkertijd met de kandidaten) te horen wat de volgende locatie is.

Inderdaad wordt er bij Peking Express meer documentaire bijgedaan, maar ik denk dat het bij TAR op deze manier meer realiteitsgeonden is. De kandidaten zien zogoed als niks van de landen die ze bezoeken, omdat ze steeds snel snel snel door moeten racen. Dus je beleeft het eigenlijk zoals de kandidaten het beleven.

Dat is waar. Aan de andere kant wordt in PE de race ook gewoon steeds stilgelegd. Wanneer kandidaten dan op zoek moeten naar een slaapplaats en vaak op zeer bijzondere plekken overnachten (of lastig gevallen worden door een horde lachende Indiërs) krijg je ook wel een mooi beeld van zo'n land - voor zover dat helemaal realistisch is.....

Maar zo heb ik wel eens gehoord dat er medewerkers bij TAR zijn wiens enige taak het is om alle plaatsen van een bepaalde vlucht te boeken, zodat het vliegtuig eigenlijk volgeboekt is en de kandidaten op de wachtlijst komen te staan en bang moeten afwachten of ze wel op het vliegtig kunnen. De medewerkers zelf bellen dan af of komen niet opdagen ofzo en dan kunnen die kandidaten op het laatste nippertje vaak nog wel mee. Dat levert dan weer spannende beelden op maar heeft geen invloed op wie er afvalt.

Interessant  ::ok:: In zekere zin zou dat dus wel de race beïnvloeden, omdat het effect heeft op de 'normale reserveringen'. Mensen die misschien last minute hun vlucht boeken, kunnen dat niet, omdat de TAR-productie hem heeft volgeboekt. Op die manier kunnen teams die heel vroeg als eerste aankomen er nadeel aan ondervinden, omdat, wanneer de producent niets had geboekt, het vliegtuig misschien echt bijna helemaal vol had gezeten m.u.v. een paar plaatsen die de eerste paar duo's dan dus kunnen claimen. Nu komen er veel koppels tegelijk aan op het vliegveld, komen er op de valreep ineens allemaal stoelen vrij en zit iedereen in hetzelfde vliegtuig.
Op die manier kan er dus toch invloed zijn op de race zijn, als is het zeer miniem.
Maar dat tv-makers manipuleren, is iets wat zeker is. TAR geeft mij echter het gevoel dat ze dat heel weinig doen. Bij PE heb ik soms zo mijn twijfels.

Ik heb eigenlijk wel weer zin in het nieuwe seizoen. En ik ben erg jaloers op Phil! Die gast heeft toch gewoon een droombaan: hij reist heel de wereld rond en dan vrijwel altijd met een verblijf in een hotel. Ik wil ook  ::jaja::

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2009, 18:53:07 »
En als ie niet de hele wereld rondreist, reist ie op z'n fiets Amerika rond.

En onderweeg heeft ie ook nog tijd om via Twitter de wereld te vertellen dat CBS nog een seizoen van TAR besteld heeft. Dus er komt zeker een volgende reeks!

Offline Art

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #6 Gepost op: 31-05-2009, 21:41:55 »
Leuk seizoen, alleen - zoals bijna altijd bij TAR:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Hopelijk gaat het voor TAR15 lukken om een paar leuke nieuwe landen te vinden. :)
Nog even niks.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #7 Gepost op: 17-12-2011, 22:14:12 »
Net dit seizoen afgekeken. De nieuwe toevoeging met het split-screen was  een goede toevoeging vond ik. Ik was wel blij met de uiteindelijke winnaars. Vooral omdat ik de andere twee teams uit de top 3 niet zo leuk vond.

Offline Addie

  • Forumlid
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #8 Gepost op: 25-12-2011, 00:26:53 »
Leuke koppels, slechte locaties (India, China en Thailand heb ik nu wel vaak genoeg gezien, Roemenië is  ::bravo::, daar wil echt een keer heen combineren met Sunny Beach) en er waren ook een paar hele slechte opdrachten (ook wel goede opdrachten maar kom op karaoke zingen met een stel travestieten en een propeller op een boot zetten wat 1 minuut duurt ::ohno::) Al met al een redelijk seizoen, en de winnaars zijn ook niet verschrikkelijk.
Wie is de Mol? Afl 1: Liesbeth

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #9 Gepost op: 25-12-2011, 22:26:39 »
Ik vond het ook geweldig dat ze eindelijk naar Roemenië gingen. Jammer, dat ze dan wel weer een Dracula opdracht kregen. Maar ja, in Nederland lopen ze ook elke keer in klederdracht rond, dus dat was ook wel te verwachten. Maar Transsylvanië is sowieso wel het leukste gedeelte van Roemenië. En Brasov waar ze waren is echt een super leuke stad.  ::ok::

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #10 Gepost op: 7-08-2014, 12:17:06 »
Leuke cast weer.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Expeditie Robinson, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: The Amazing Race 14
« Reactie #11 Gepost op: 4-09-2016, 03:25:00 »
Verrassend dat iedereen hier heel erg positief is, ik vond dit misschien wel het slechtste seizoen tot nu toe om de volgende redenen:

- Saaie route, teveel in Azië blijven rondhangen, voornamelijk China.
- Het ongelofelijke voordeel dat Tammy en Victor hadden doordat zo'n groot deel in Azië en dan vooral China werd gedaan. Als er dan ook nog een opdracht langskomt waarbij ze Chinees moeten uitspreken dan ga je toch twijfelen aan hoe eerlijk het is.
- Normaal vindt ik dat de edit en screentime vrij evenwichtig is verdeeld in TAR. Dit seizoen was het beduidend anders. Het hele seizoen ging voornamelijk om Tammy & Victor en Margie & Luke, dat waren de sterren van het seizoen.
- Onsympathieke teams. Ja die twee eerder genoemde koppels waren de sterren en ik had het idee dat de edit ook heel erg wou dat wij ze als helden zouden zien. Maar ik vond ze eerlijk gezegd beide onsympathiek overkomen. Tammy en Victor waren vooral in het begin onsympathiek en later vrij bland. Margie en Luke begonnen goed maar voornamelijk na hun aanvaring met Kisha en Jen vond ik ze erg tegenvallen. Je ziet niet heel duidelijk wie er nou begon met het duwen, maar Margie en Luke gingen echt veel te ver in hun reactie. Dan zou ik dus meer rooten voor Kisha en Jen, maar die hadden ook hun stomme momenten zoals hun tassen laten liggen, bij het zwemmen willen opgeven etc. of Jamie en Cara, maar die kwamen dan weer super onsympathiek over tegenover hun taxi's.

Al met al een matig seizoen van TAR.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human